Mercedes-Benz verkocht de afgelopen drie maanden 434.784 nieuwe personenauto’s, dat is 30,5 procent minder dan een jaar eerder. In Duitsland daalde de afzet zelfs met 46,6 procent naar net 45.245 auto’s terwijl heel Europa 38,2 procent lager uitkwam met 144.564 exemplaren. China blijft met 150.624 auto’s de grootste markt voor het Duitse merk hoewel ook daar sprake was van een daling met 32,6 procent. Daimler begint het bericht wel met de mededeling dat de verkopen over de eerste maanden van dit jaar hoger zijn dan in dezelfde periode vorig jaar, zij het met een magere drie procent. De verkopen van hybride en elektrische voertuigen schoten wel omhoog met 145 procent naar 184.369 auto’s.

BMW

Ook BMW Groep begint met het positieve nieuws over de eerste negen maanden en de elektrische modellen. Tot nu toe dit jaar verkochten BMW, Mini en Rolls-Royce samen 1.932.236 auto’s, dat is 17,9 procent meer dan een jaar eerder. De verkopen van elektrische auto’s verdubbelde naar 231.576 stuks. In het derde kwartaal kwam de afzet van de groep echter 12,2 procent lager uit waarbij Mini een daling van 25 procent laat zien. Ook BMW en Mini kregen in Duitsland een grotere klap met 26,8 procent lagere verkopen terwijl de daling in Europa als geheel op nagenoeg 20 procent uitkomt. Bij BMW blijft China over negen maanden gezien met 669.637 auto’s nog wat achter bij de 724.933 die er in Europa werden verkocht.

Volvo

Volvo Cars zag de verkopen in september vergeleken met vorig jaar met 30,2 procent inzakken naar 47.423 auto’s. In Europa daalde de afzet met 41,5 procent, in China met 43,9 procent. Over de eerste maanden komt de afzet van Volvo met 530.649 exemplaren nog wel 17,6 procent hoger uit.

Lees ook:
Opel sluit fabriek in Eisenach tot begin 2022 vanwege chiptekort