EV’s moeten 90 miljard dollar bijdragen vergeleken met 10 miljard nu terwijl software en services goed moeten zijn voor 20 tot 25 miljard. De marge op de autobusiness moet dan ook zijn opgevoerd naar 12 tot 14 procent.

Enthousiast

“GM heeft de wereld eerder veranderd en dat doen we weer,’’ zei CEO Mary Barra tijdens een bijeenkomst voor investeerders. “We hebben meerdere ‘drivers’ voor groei op lange termijn en ik heb nog nooit zo veel vertrouwen gehad in en ben ook nog nooit zo enthousiast geweest over de kansen die voor ons liggen.’’ Financieel directeur Paul Jacobson vulde aan: “We beginnen aan een traject dat ons bedrijf gaat veranderen. Eenvoudig gezegd staan we op een punt waarin we onze omzet verwachten te verdubbelen tegen 2030 en tegelijkertijd onze marges zullen opvoeren.”

Startups

Wat nieuwe business betreft heeft GM al een portefeuille van 20 nieuwe startups. Sommige daarvan zijn al begonnen, andere staan op het punt dat te doen. Daarnaast wil GM zelf de investeringen in laadinfrastructuur opvoeren naar een miljard dollar in 2025. Het grotendeels Amerikaanse bedrijf richt zich daarbij specifiek op de VS en Canada.

Lees ook:
GM moet ook nieuwe Chevy Bolt terugroepen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding