Dat schrijft de Association of European Vehicle Logistics, de koepelorganisatie voor autotransporteurs. De ECG wijdt haar jaarlijkse conferentie deze week ook aan ‘strategieën om te overleven.’ “Dat de tekorten aan materialen, met name chips, ernstige gevolgen hebben voor de auto-industrie lees je overal. Maar de vernietigende impact op de ondersteunende voertuiglogistiek is buiten die sector niet of nauwelijks erkend.’’

Overleven

De ECG besteedt tijdens haar bijeenkomst in Brussel zoals gepland aandacht aan de decarbonisatie van de keten. “Maar de focus is verschoven naar overleven. De auto-industrie moet alle mogelijke stappen nemen om hun logistieke dienstverleners te steunen. De sector werkt normaal met contracten waar geen volumes zijn gegarandeerd en de daarmee gepaard gaande risico’s worden geheel gedragen door de transporteurs. Het is echter onmogelijk om de gecontracteerde diensten te leveren op basis van volumes die niet meer bestaan. De kostenbasis wordt hoger en serviceniveau’s zijn in deze omgeving onmogelijk te handhaven.’’

Verslechtering

Voorzitter Wolfgang Göbel: ‘’Ik heb nooit eerder zo’n snelle verslechtering van het vertrouwen in de sector meegemaakt. Zelfs Lehman Brothers en de daarop volgende financiële crisis leidden niet tot iets dergelijks als de commerciële gevolgen die de huidige leveringsproblemen veroorzaken. Bedrijven werden bijna van de ene op de andere dag verlieslatend, de kasstroom is voor velen kritisch geworden en we moeten op z’n minst zien dat klanten hun facturen prompt betalen.’’

Minimaliseren

Göbel vreest voor de gevolgen voor de toekomst: “Bedrijven raken chauffeurs kwijt of stoten bezittingen af die niet makkelijk meer vervangen worden. Je hoeft alleen te kijken naar de containersector en de enorme stijging van de tarieven door een tekort aan capaciteit om je voor te stellen wat er gebeurt als de volumes terugkeren. De onderliggende vraag is duidelijk erg hoog en de sector heeft hulp nodig om te overleven om klaar te staan voor de opleving. Dat kan alleen als de autofabrikanten nu met hun leveranciers werken om de gevolgen te minimaliseren en er voor te zorgen dat die nog bestaan als het herstel daar is.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding