Over de eerste negen maanden van dit jaar komt de Europese automarkt met 7,5 miljoen eenheden nog wel 6,6 procent hoger uit dan in dezelfde periode in 2020. Dat is echter geheel te danken aan de belangrijke groei in de eerste maanden van dit jaar. Het chiptekort gooit sindsdien in alle EU-landen roet in het eten. De Duitse automarkt, de grootste in Europa, laat inmiddels over de eerste drie kwartalen al een daling zien met 1,2 procent.

Plussen en minnen

In september liep het aantal registraties in Italië met een derde terug, in Duitsland met ruim een kwart, in Frankrijk met 20 procent en in Spanje met bijna 16 procent. Van de andere landen meldt België een daling met ruim 26 procent terwijl de automarkt in het kleine Litouwen met 57 procent is ingezakt. De enige plussen zijn voor twee andere mini-markten: Estland met 8 procent groei en Cyprus waar 12 procent meer auto’s werden afgezet.

Uitzondering

Op de merkenlijst valt eerst het succes op van Hyundai en Kia die 4,5 en 6 procent meer auto’s wisten te verkopen dan in september 2020. Zij vormen met kleine merken als Smart, Alpine en Lada echter wel de enige uitzondering op de verder negatieve cijfers. Stellantis wordt het ergste getroffen met bijna 30 procent lagere registraties waarbij Peugeot en Fiat zelfs een min van 36 en 38 procent laten zien. De Volkswagen Groep doet het nauwelijks beter met een daling van bijna 28 procent met als negatieve uitschieter Skoda dat 40 procent moest inleveren. Vergeleken met de afgelopen maanden doet de Renault Groep het dit keer wat beter met een daling van bijna 22 procent. Renault zelf komt wel 27 procent lager uit maar Dacia wist de schade te beperken tot iets meer dan 12 procent.

Lees ook:
Dacia Sandero meest verkochte auto in Europa

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding