In totaal werden in deze negen maanden 220.824 occasions geïmporteerd, dat is 50 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Fors hoger

In voorgaande jaren schommelde het aantal Duitse importauto’s doorgaans rond de 90.000 na drie kwartalen, met een aandeel van 55 tot 59 procent. Dit jaar liggen de absolute aantallen én het aandeel dus fors hoger voor wat betreft de Duitse herkomst. Daarnaast werden er dit jaar tot en met september 10.000 occasions meer uit België gehaald dan een jaar eerder. Het totaal van bijna 31.500 betekent een marktaandeel van 14 procent. Na Duitsland en België volgt op grote afstand Frankrijk met 4 procent van de import, een percentage dat de laatste jaren stabiel is.

Grote sprongen

Spanje staat traditiegetrouw op de vierde plek met meer dan 7.000 importoccasions en ruim 3 procent aandeel. Daarachter maken Denemarken en Polen relatief grote sprongen. Werden voorheen in de eerste negen maanden zo’n 2.500 auto’s bij de Denen gekocht, dit jaar zijn dat er al meer dan 5.700 en dat is goed voor 2,6 procent van de totale import. Vanuit Polen kwamen dit jaar al meer dan 3.700 occasions ons land in (1,7 procent); drie keer zoveel als voor de coronacrisis. Zweden, Italië, Luxemburg en Oostenrijk completeren de top 10.

Lees ook:
Bovag: occasionimport stijgt met 58 procent