Michelin ziet omzet in derde kwartaal met 21 procent dalen

Michelin heeft in het derde kwartaal de bandenverkoop voor nieuwe personenauto’s en kleine bestelwagens met 21 procent zien teruglopen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Belangrijkste oorzaak is de teruggelopen autoproductie door het chiptekort. In Europa kwam de terugval op 30 procent uit.

De afzet van vervangingsbanden in dit segment is stabiel gebleven terwijl die van vrachtwagenbanden voor de eerste montage door een forse daling in China met 27 procent is ingezakt. Bij banden voor landbouw- en bouwmachines ziet het bedrijf wel een sterke groei.

Tegenwind

Over de eerste negen maanden van dit jaar komt de bandenfabrikant uit op een omzet van 17,2 miljard euro, dat is 15,6 procent meer dan in dezelfde periode in 2020. Zoals gebruikelijk bij Franse bedrijven geeft Michelin geen tussentijdse winstcijfers. Het bedrijf maakt melding van forse tegenwind met een aanhoudende gezondheidscrisis, sterk ongeorganiseerde distributieketens, inflatie van grondstof- en energieprijzen en een verergering van het tekort aan arbeidskrachten in Noord-Amerika en in mindere mate in Europa.

Contrasterend

Michelin spreekt al met al van contrasterende resultaten. In China is sprake van het fors inzakken van de automarkten, wat deels komt door een vergelijking met een erg sterk 2020. In Noord-Amerika is sprake van een goede groei terwijl Europa een zeer bescheiden toename vertoont. “Ondanks de gezondheidscrisis laat de Groep erg solide prestaties zien,’’ zegt bestuursvoorzitter Florent Menegaux. Op basis van de cijfers over negen maanden houdt hij wel vast aan de eerdere verwachtingen over heel 2020.

Lees ook:
Michelin doet meer in niet-banden business

Michelin ziet omzet in derde kwartaal met 21 procent dalen - Automobielmanagement.nl

Michelin ziet omzet in derde kwartaal met 21 procent dalen

Michelin heeft in het derde kwartaal de bandenverkoop voor nieuwe personenauto’s en kleine bestelwagens met 21 procent zien teruglopen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Belangrijkste oorzaak is de teruggelopen autoproductie door het chiptekort. In Europa kwam de terugval op 30 procent uit.

De afzet van vervangingsbanden in dit segment is stabiel gebleven terwijl die van vrachtwagenbanden voor de eerste montage door een forse daling in China met 27 procent is ingezakt. Bij banden voor landbouw- en bouwmachines ziet het bedrijf wel een sterke groei.

Tegenwind

Over de eerste negen maanden van dit jaar komt de bandenfabrikant uit op een omzet van 17,2 miljard euro, dat is 15,6 procent meer dan in dezelfde periode in 2020. Zoals gebruikelijk bij Franse bedrijven geeft Michelin geen tussentijdse winstcijfers. Het bedrijf maakt melding van forse tegenwind met een aanhoudende gezondheidscrisis, sterk ongeorganiseerde distributieketens, inflatie van grondstof- en energieprijzen en een verergering van het tekort aan arbeidskrachten in Noord-Amerika en in mindere mate in Europa.

Contrasterend

Michelin spreekt al met al van contrasterende resultaten. In China is sprake van het fors inzakken van de automarkten, wat deels komt door een vergelijking met een erg sterk 2020. In Noord-Amerika is sprake van een goede groei terwijl Europa een zeer bescheiden toename vertoont. “Ondanks de gezondheidscrisis laat de Groep erg solide prestaties zien,’’ zegt bestuursvoorzitter Florent Menegaux. Op basis van de cijfers over negen maanden houdt hij wel vast aan de eerdere verwachtingen over heel 2020.

Lees ook:
Michelin doet meer in niet-banden business