Stellantis kon, net als veel concurrenten, profiteren van een betere prijsmix en positieve nettoprijzen van de wel verkochte auto’s. Ondanks de chipproblemen houdt Stellantis ook vast aan de eerdere verwachtingen voor heel 2021.
Europa
In Europa leverde de groep 470.000 nieuwe voertuigen af, dat is 35 procent minder dan vorig jaar. De omzet kwam hier uit op ruim 11,6 miljard vergeleken met 14,8 miljard een jaar geleden. De nieuwe Opel Mokka, Citroen C4 en Fiat 500e konden de problemen door het gebrek aan chips nog enigszins compenseren. Hogere verkoopprijzen waren te danken aan een groter aandeel BEV’s en PHEV’s in de totale afzet.
Noord-Amerika
De grootste regio blijft wat omzet betreft Noord-Amerika met ruim 15,5 miljard vergeleken met een kleine 18,6 miljard in Q3 vorig jaar. Dat de daar verkochte auto’s een stuk groter en dus duurder zijn, blijkt uit het feit dat het aantal verkochte auto’s met 394.000 stuks aanzienlijk lager ligt dan in Europa. Verder blijft Stellantis tot nu toe nauwelijks aanwezig in China en de rest van Azië want daar werden niet meer dan 48.000 auto’s afgezet wat een omzet opleverde van 949 miljoen euro.
Lees ook:
Stellantis gaat publiek laadnetwerk bouwen in Europa