CEO Mary Barra verwacht dat dat probleem tot zeker de eerste helft van volgend jaar zal aanhouden, hoewel de situatie bij GM zelf wel langzaam aan het verbeteren is. Vanaf 1 november zullen alle fabrieken voor het eerst sinds februari ook weer ononderbroken door kunnen werken.
Hogere prijzen
Ondanks het chiptekort denkt GM nu over heel 2021 resultaten neer te zetten die liggen aan de bovenkant van de eerder geuite verwachtingen. Dat is te danken aan het feit dat ook GM door de tekorten aan nieuwe auto’s hogere prijzen kan rekenen. Barra denkt dat dat de komende maanden nog wel het geval zal zijn. Daarnaast zet ook de financiële divisie goede resultaten neer.
EV
Barra gaat in haar toelichting verder alleen maar in op de toekomst. General Motors verwacht dat de omzet uit elektrische voertuigen zal stijgen van 10 miljard dollar in 2023 naar 90 miljard in 2030. Daarnaast moeten connected voertuigen en andere nieuwe bedrijfsmodellen tegen die tijd meer dan 80 miljard in het laatje brengen. Komende maand opent GM al een Factory Zero in Detroit waar een reeks elektrische modellen, waaronder de Hummer EV, gebouwd zullen worden. Verder heeft Chevrolet een crossover in de pijplijn die rond de 30.000 dollar moet gaan kosten. In 2022 en 2023 moeten twee batterijenfabrieken in Lordstown, Ohio en Spring Hill in bedrijf komen.
Lees ook:
General Motors wil omzet verdubbelen