Volgens gegevens van de Duitse overheid werken mensen in het voormalige Oost-Duitsland in doorsnee nog altijd meer uren dan mensen uit het voormalige West-Duitsland, en krijgen ze ook minder betaald. Onduidelijk is hoe het wat betreft loonverschillen tussen de BMW-medewerkers is gesteld. BMW heeft toegezegd de werkweek in zijn fabriek in Leipzig, in het voormalige Oost-Duitsland, in drie fasen te verkorten. Tegen 2026 moet ook hier dan een 35-urige werkweek zijn. Vanwege de aanpassing wil BMW er 300 nieuwe mensen aannemen.

Volkswagen

Concurrent Volkswagen nam in mei een soortgelijke maatregel, door in zijn Oost-Duitse fabrieken een 35-urige werkweek in te voeren. Die werd daarmee ook gelijkgesteld aan de West-Duitse werkweek. Volkswagen neemt geen extra werknemers in dienst.

Lees ook:
Anne Brons wordt de nieuwe CEO van BMW Nederland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding