Nissan heeft al tijden geleden aangekondigd dat haar grote productievestiging in Barcelona dicht gaat. In de zes maanden tot eind september, de eerste helft van het lopende boekjaar, zijn daar niet meer dan 12.105 auto’s gebouwd. Dat was wel veel meer dan in dezelfde periode vorig jaar toen de fabriek lange tijd stil lag vanwege corona. Nissan laat een deel van de modellen voor de Europese markt bouwen bij partner Renault en de rest vooral in haar grote fabriek in het Engelse Sunderland.

Kandidaten

Voor het in feite uit drie fabrieken bestaande complex zijn inmiddels wel kandidaten gevonden. De autofabriek zelf wordt vermoedelijk overgenomen door het Chinese Great Wall Motors dat met haar merken Wey en Ora de Europese markt wil betreden. Afgelopen week zijn enkele vertegenwoordigers van GWM in Spanje geweest om de fabriek te inspecteren en verder met de autoriteiten te overleggen. Als de plannen doorgaan, wil GWM honderden miljoenen investeren in modernisering van de Nissan-vestiging.

Scooters

Een ander deel wordt overgenomen door de Spaanse producent van elektrische scooters en motoren Silence. Haar scooters rijden op dit moment onder meer rond in Rotterdam terwijl Silence recent een flagship store heeft geopend in Luxemburg. Silence ziet goede kansen om een sterkere positie op de Europese markt te veroveren. Voor een derde fabriek van het Nissan-complex is er ook een kandidaat uit de elektrische mobiliteit, QEV Technologies dat engineering diensten voor EV’s verzorgt.

Lees ook:
Renault en Nissan bouwen twee nieuwe batterijfabrieken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding