Duddenhöffer erkent dat het wereldwijde chiptekort voorlopig nog wel voor problemen zal zorgen. “Dat geldt echter meer voor toeleveranciers en de autohandel. De fabrikanten slagen er met goede marges, hogere prijzen en het afzien van kortingen in om aanvaardbare resultaten te schrijven.’’ Volgens de autoprofessor zal de crisis nog zeker een half jaar aanhouden.

Goede toekomst

Maar hij verwacht niet dat elektrificatie de branche onderuit zal halen. “Het omgekeerde is het geval. De automobieleconomie in Duitsland heeft een goede toekomst. Dat blijkt niet alleen uit de komst van Tesla naar Brandenburg. De realiteit is dat zeer veel geld van autofabrikanten en voor een deel ook van toeleveranciers in de elektromobiliteit en de door software ondersteunde auto wordt geïnvesteerd.”

Potentieel

“Je kan nu al zeggen dat batterijfabrieken in Duitsland als paddenstoelen de grond uitschieten. Wij bouwen in de komende vijf tot tien jaar een nieuwe auto-industrie op en wikkelen tegelijkertijd de oude, die van de verbrandingsmotor afhankelijk is, af. Duitsland heeft hier enorme kansen en potentieel. Met het thema autonoom rijden wordt dat nog versterkt. Dat alles zal Duitsland een grote toekomst brengen. Als we echter te traag handelen dan worden we de verliezer van de wereld.’’

Lees ook:
In Duitse auto-industrie staan 100.000 banen op de tocht

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding