In drie van de vier grote autolanden, Duitsland, Italië en Frankrijk, kwamen de verkopen rond een derde lager uit dan een jaar geleden. In Spanje was sprake van een daling met 20,5 procent. Duitsland is ook de enige van die vier landen waar de verkopen tot en met eind oktober met een min van 5,2 procent nu negatief zijn. Op de kleine markten Ierland en Cyprus na, zijn de afgelopen maand in alle Europese landen minder auto’s verkocht dan in oktober 2020.
Minder betrouwbaar
Acea geeft zoals gebruikelijk ook een merkenlijst maar die wordt langzamerhand minder betrouwbaar omdat nieuwe namen als Polestar, Lynk & Co, MG maar ook Tesla daar niet op voorkomen. Acea weigert die merken mee te nemen omdat de fabrikanten geen lid zijn van de organisatie. In veel landen verovert Tesla snel marktaandeel terwijl ook andere nieuwkomers inmiddels behoorlijk aantikken.
Hyundai vs Volkswagen
Met die aantekening is Hyundai de grote winnaar want dat verkocht tegen de trend in bijna 8 procent meer auto’s. Zustermerk Kia kon de verkopen op hetzelfde peil houden als een jaar geleden. Aan de andere kant is de Volkswagen Groep de verliezer want dat verkocht in oktober in Europa 44 procent minder auto’s dan een jaar eerder. Skoda en Audi kregen de grootste klap met de helft van de verkopen van vorig jaar terwijl het merk VW en Seat rond de 42 procent moesten inleveren. Porsche blijft de uitzondering want dat verkocht juist bijna 7 procent meer auto’s.
Opmerkelijk
Stellantis komt 33 procent lager uit met bij vrijwel alle merken in de groep een daling rond dat cijfer. Uitzondering hier is Alfa Romeo dat 48 procent lager uitkomt. De Renault Groep zit 32 procent lager met opnieuw een wat betere prestatie voor Dacia dan voor Renault zelf. Binnen die groep is er nog wel een opmerkelijke plus voor Lada dat 149 procent meer verkocht maar daarmee nog altijd niet verder komt dan 111 voertuigen.
Lees ook:
Europese autofabrikanten: laden elektrische auto gaat te traag