Tesla laat ruim 1,1 miljard subsidie schieten

Tesla loopt een subsidie van meer dan 1,1 miljard euro voor de geplande batterijfabriek bij Berlijn mis. Tesla heeft zelf de aanvraag ingetrokken omdat dat deel van de grote Europese vestiging in Grünheide niet op tijd in productie kan komen en daardoor niet aan de voorwaarden voldoet.

Tesla mag bos kappen voor nieuwe giga-fabriek

Tesla had de aanvraag ingediend voor een bijdrage uit het IPCEI, een miljardenfonds voor belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang. Dat fonds investeert zwaar in de komst van nieuwe batterijfabrieken in Europa. Eén van de voorwaarden is dat een locatie die in aanmerking wil komen voor een bijdrage de eerste ‘industriële ontwikkeling’ van de betrokken technologie is. Dat betekent in dit geval dat de batterijen niet eerder in een fabriek van Tesla elders in de wereld geproduceerd mogen worden.

Bezwaren

De bouw en opening van de Tesla fabriek in Grünheide is echter flink vertraagd door de trage ambtelijke procedures en de door milieuorganisaties ingediende bezwaren. Dat betekent dat andere vestigingen, met name die in Shanghai, wat batterijen betreft voor zijn komen te liggen op die in Europa. De deelregering van Brandenburg heeft nu vrijdag bevestigd dat Tesla om die reden niet langer een beroep doet op het IPCEI. “Tesla houdt nog wel vast aan het plan voor een batterijfabriek bij Berlijn,’’ aldus hoopt men in Berlijn.

Lees ook:
Musk wil toch snel beginnen in Berlijn

Tesla laat ruim 1,1 miljard subsidie schieten - Automobielmanagement.nl

Tesla laat ruim 1,1 miljard subsidie schieten

Tesla loopt een subsidie van meer dan 1,1 miljard euro voor de geplande batterijfabriek bij Berlijn mis. Tesla heeft zelf de aanvraag ingetrokken omdat dat deel van de grote Europese vestiging in Grünheide niet op tijd in productie kan komen en daardoor niet aan de voorwaarden voldoet.

Tesla mag bos kappen voor nieuwe giga-fabriek

Tesla had de aanvraag ingediend voor een bijdrage uit het IPCEI, een miljardenfonds voor belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang. Dat fonds investeert zwaar in de komst van nieuwe batterijfabrieken in Europa. Eén van de voorwaarden is dat een locatie die in aanmerking wil komen voor een bijdrage de eerste ‘industriële ontwikkeling’ van de betrokken technologie is. Dat betekent in dit geval dat de batterijen niet eerder in een fabriek van Tesla elders in de wereld geproduceerd mogen worden.

Bezwaren

De bouw en opening van de Tesla fabriek in Grünheide is echter flink vertraagd door de trage ambtelijke procedures en de door milieuorganisaties ingediende bezwaren. Dat betekent dat andere vestigingen, met name die in Shanghai, wat batterijen betreft voor zijn komen te liggen op die in Europa. De deelregering van Brandenburg heeft nu vrijdag bevestigd dat Tesla om die reden niet langer een beroep doet op het IPCEI. “Tesla houdt nog wel vast aan het plan voor een batterijfabriek bij Berlijn,’’ aldus hoopt men in Berlijn.

Lees ook:
Musk wil toch snel beginnen in Berlijn