De zonnepanelen krijgen een gezamenlijke capaciteit van 20 MW en moeten in mei volgend jaar in werking komen. Samen met windmolens en een al bestaand kleiner zonnepark draait Nissan Sunderland daarmee voor een vijfde van de totale behoefte op hernieuwbare energie.
Gigafactory
Nissan wil in de directe omgeving van de autofabriek ook een gigafactory voor batterijen neerzetten. Bij dat project wordt samengewerkt met de Chinese leverancier Envision. Daarbij wordt een opslag van gerecyclede batterijen ingezet om de energiestroom naar en van het net optimaal te beheren.
Toekomst
De grote investeringen bevestigen eens te meer dat de toekomst van Nissan Sunderland verzekerd is. De afgelopen jaren is daar regelmatig twijfel over ontstaan vanwege Brexit. Dat zou de export van in Groot-Brittannië gebouwde auto’s naar EU-landen aanzienlijk belemmeren. Bij een fabriek als die van Nissan gaat meer dan 80 procent van de gebouwde auto’s naar die EU-markt. Maar nu de problemen in de praktijk blijken mee te vallen, heeft Nissan besloten dat Sunderland de kern van haar Europese activiteiten blijft vormen.
Lees ook:
Nissan investeert miljarden in ontwikkeling elektrische auto’s