Tavares: kosten EV’s te hoog voor autofabrikanten

Autofabrikanten hebben de grootste moeite om de hoge kosten van het bouwen van elektrische auto’s op te kunnen brengen. Die kosten gaan alle grenzen te buiten volgens Stellantis CEO Carlos Tavares. De externe druk om de overgang naar elektrische voertuigen verder te versnellen, kan daardoor een bedreiging vormen voor de werkgelegenheid en voor de kwaliteit van die auto’s.

Dat stelde Tavares tijdens een conferentie van Reuters. “Er is besloten om de auto-industrie een elektrificatie op te leggen die leidt tot 50 procent extra kosten vergeleken met conventioneel voertuigen.’’ Bovendien hebben de fabrikanten tijd nodig om te testen en ervoor te zorgen dat nieuwe technologie ook zal werken. “De druk opvoeren om dat proces te versnellen is alleen maar contraproductief. Het zal leiden tot kwaliteitsproblemen. Het zal leiden tot allerlei problemen.’’

De dupe

Tavares vreest dat de autokoper uiteindelijk de dupe wordt: “We kunnen hogere prijzen rekenen en minder auto’s verkopen of lagere winstmarges accepteren. Het is uitgesloten dat we 50 procent extra kosten aan de consument kunnen doorberekenen want grote delen van de middenklasse kunnen dat niet betalen.’’ Om de enorme kosten toch zoveel mogelijk op te vangen, moet bij Stellantis zelf de productiviteit met 10 procent per jaar worden opgevoerd. “En dat in een sector die normaal 2 tot 3 procent productiviteit verbetering per jaar oplevert. De toekomst zal ons leren wie in staat is om dit te verteren en wie zal falen. We drijven de auto-industrie tot het uiterste.’’

Lees ook:
Stellantis gaat publiek laadnetwerk bouwen in Europa

Tavares: kosten EV’s te hoog voor autofabrikanten - Automobielmanagement.nl

Tavares: kosten EV’s te hoog voor autofabrikanten

Autofabrikanten hebben de grootste moeite om de hoge kosten van het bouwen van elektrische auto’s op te kunnen brengen. Die kosten gaan alle grenzen te buiten volgens Stellantis CEO Carlos Tavares. De externe druk om de overgang naar elektrische voertuigen verder te versnellen, kan daardoor een bedreiging vormen voor de werkgelegenheid en voor de kwaliteit van die auto’s.

Dat stelde Tavares tijdens een conferentie van Reuters. “Er is besloten om de auto-industrie een elektrificatie op te leggen die leidt tot 50 procent extra kosten vergeleken met conventioneel voertuigen.’’ Bovendien hebben de fabrikanten tijd nodig om te testen en ervoor te zorgen dat nieuwe technologie ook zal werken. “De druk opvoeren om dat proces te versnellen is alleen maar contraproductief. Het zal leiden tot kwaliteitsproblemen. Het zal leiden tot allerlei problemen.’’

De dupe

Tavares vreest dat de autokoper uiteindelijk de dupe wordt: “We kunnen hogere prijzen rekenen en minder auto’s verkopen of lagere winstmarges accepteren. Het is uitgesloten dat we 50 procent extra kosten aan de consument kunnen doorberekenen want grote delen van de middenklasse kunnen dat niet betalen.’’ Om de enorme kosten toch zoveel mogelijk op te vangen, moet bij Stellantis zelf de productiviteit met 10 procent per jaar worden opgevoerd. “En dat in een sector die normaal 2 tot 3 procent productiviteit verbetering per jaar oplevert. De toekomst zal ons leren wie in staat is om dit te verteren en wie zal falen. We drijven de auto-industrie tot het uiterste.’’

Lees ook:
Stellantis gaat publiek laadnetwerk bouwen in Europa