Diess blijft aan top VW maar krijgt minder invloed

Herbert Diess mag aanblijven als bestuursvoorzitter van de Volkswagen Groep. Hij moet de moeilijke maar belangrijke Chinese activiteiten echter overdragen aan Ralf Brandstätter. Die nam eerder al de leiding over het merk Volkswagen van Diess over maar die taak gaat nu naar Skoda-baas Thomas Schäfer.

Brandstätter wordt ook lid van de bestuursraad en daarmee een soort kroonprins. Het bestuurscollege wordt met de komst van andere nieuwelingen uitgebreid naar 12 personen. Met die ingrepen moet Diess meer tijd hebben om zich op de strategische zaken te richten. Ook gaat hij zich specifiek bezighouden met VW’s softwarebedrijf Cariad om daar nieuwe winstmogelijkheden te ontwikkelen.

Gesterkt

Na een wekenlange machtsstrijd tussen Diess en de werknemers, vooral in de persoon van OR-voorzitter en bestuurslid Daniela Cavallo, heeft de Raad van Toezicht Diess’ positie als topman bevestigd. Diess stelde zich gesterkt te voelen door de nieuwe benoemingen. Hij lijkt wel gedwongen te zijn om zijn fascinatie met Tesla en Elon Musk wat in te perken want op de persconferentie sprak hij over ‘een Amerikaanse fabrikant die een fabriek bouwt bij Berlijn.’

Investeringsronde

De Raad heeft in dezelfde bijeenkomst ook de nieuwe investeringsronde voor liefst 159 miljard euro goedgekeurd. Voor het eerst gaat meer dan de helft van dat geld, 89 miljard ofwel 56 procent, naar elektrificatie en andere nieuwe technologie. Een jaar geleden stond daar nog 73 miljard voor in de boeken. In dat kader krijgt de hoofdfabriek in Wolfsburg al vanaf 2023 een belangrijke rol bij de productie van de ID.3, maar wel in aanvulling op Zwickau waar die EV nu al van de band rolt. Verder worden alle batterij-activiteiten ondergebracht in een aparte onderneming. Die staat in de toekomst ook open voor financiële deelname van andere bedrijven. Verder is onder meer Audi Brussel bevestigd als productielocatie voor de nieuwe Q8 e-tron. Op groepsniveau moet in 2026 een kwart van alle nieuw verkochte auto’s batterij-elektrisch zijn.

Lees ook:
Positie VW-baas Herbert Diess lijkt te wankelen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Diess blijft aan top VW maar krijgt minder invloed - Automobielmanagement.nl

Diess blijft aan top VW maar krijgt minder invloed

Herbert Diess mag aanblijven als bestuursvoorzitter van de Volkswagen Groep. Hij moet de moeilijke maar belangrijke Chinese activiteiten echter overdragen aan Ralf Brandstätter. Die nam eerder al de leiding over het merk Volkswagen van Diess over maar die taak gaat nu naar Skoda-baas Thomas Schäfer.

Brandstätter wordt ook lid van de bestuursraad en daarmee een soort kroonprins. Het bestuurscollege wordt met de komst van andere nieuwelingen uitgebreid naar 12 personen. Met die ingrepen moet Diess meer tijd hebben om zich op de strategische zaken te richten. Ook gaat hij zich specifiek bezighouden met VW’s softwarebedrijf Cariad om daar nieuwe winstmogelijkheden te ontwikkelen.

Gesterkt

Na een wekenlange machtsstrijd tussen Diess en de werknemers, vooral in de persoon van OR-voorzitter en bestuurslid Daniela Cavallo, heeft de Raad van Toezicht Diess’ positie als topman bevestigd. Diess stelde zich gesterkt te voelen door de nieuwe benoemingen. Hij lijkt wel gedwongen te zijn om zijn fascinatie met Tesla en Elon Musk wat in te perken want op de persconferentie sprak hij over ‘een Amerikaanse fabrikant die een fabriek bouwt bij Berlijn.’

Investeringsronde

De Raad heeft in dezelfde bijeenkomst ook de nieuwe investeringsronde voor liefst 159 miljard euro goedgekeurd. Voor het eerst gaat meer dan de helft van dat geld, 89 miljard ofwel 56 procent, naar elektrificatie en andere nieuwe technologie. Een jaar geleden stond daar nog 73 miljard voor in de boeken. In dat kader krijgt de hoofdfabriek in Wolfsburg al vanaf 2023 een belangrijke rol bij de productie van de ID.3, maar wel in aanvulling op Zwickau waar die EV nu al van de band rolt. Verder worden alle batterij-activiteiten ondergebracht in een aparte onderneming. Die staat in de toekomst ook open voor financiële deelname van andere bedrijven. Verder is onder meer Audi Brussel bevestigd als productielocatie voor de nieuwe Q8 e-tron. Op groepsniveau moet in 2026 een kwart van alle nieuw verkochte auto’s batterij-elektrisch zijn.

Lees ook:
Positie VW-baas Herbert Diess lijkt te wankelen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over