Great Wall wil naar 300.000 auto’s in Europa

Het Chinese Great Wall Motors wil in Europa zeker 300.000 auto’s per jaar verkopen, twee keer zoveel als het tot nu toe plan was. Dat betekent dat GWM mogelijk de fabriek van Nissan in Barcelona, die deze week sluit, niet overneemt omdat die niet voldoende capaciteit biedt. Ook al zou de Chinese autofabrikant fors investeren, dan nog komt de capaciteit van de Spaanse fabriek hooguit op 250.000 eenheden per jaar uit.

GWN heeft eerder deze maand een bezoek gebracht aan de Nissan-fabriek om de situatie in ogenschouw te nemen. Daaruit is naar voren gekomen dat de vestiging zo goed als zeker te klein is om de nieuwe ambities van GWM op de Europese markt waar te maken. Ook zou de technische staat veel slechter zijn dan tot nu toe werd gedacht. De Spaanse autoriteiten hebben nog wel met vele miljoenen aan extra subsidies gezwaaid maar dat heeft de twijfel aan Chinese kant niet volledig weggenomen. GWM moet nu uiterlijk eind deze week meedelen of het nog wel of niet interesse heeft.

2022

Zou Barcelona niet doorgaan, dan gaat het Chinese autobedrijf vermoedelijk naar een andere locatie kijken voor een fabriek in Europa. Great Wall Motors heeft vorige maand ook een Europees hoofdkantoor geopend in München. In die stad komt eveneens een eerste ‘experience centre’ voor potentiële klanten. Van daaruit wil GWM met twee merken, Ora en Wey, de markt zien te veroveren. De eerste elektrische auto’s moeten in het voorjaar van 2022 aan Europese klanten geleverd worden.

Lees ook:
Great Wall Motors wil Nissan-fabriek in Barcelona overnemen

Great Wall wil naar 300.000 auto’s in Europa - Automobielmanagement.nl

Great Wall wil naar 300.000 auto’s in Europa

Het Chinese Great Wall Motors wil in Europa zeker 300.000 auto’s per jaar verkopen, twee keer zoveel als het tot nu toe plan was. Dat betekent dat GWM mogelijk de fabriek van Nissan in Barcelona, die deze week sluit, niet overneemt omdat die niet voldoende capaciteit biedt. Ook al zou de Chinese autofabrikant fors investeren, dan nog komt de capaciteit van de Spaanse fabriek hooguit op 250.000 eenheden per jaar uit.

GWN heeft eerder deze maand een bezoek gebracht aan de Nissan-fabriek om de situatie in ogenschouw te nemen. Daaruit is naar voren gekomen dat de vestiging zo goed als zeker te klein is om de nieuwe ambities van GWM op de Europese markt waar te maken. Ook zou de technische staat veel slechter zijn dan tot nu toe werd gedacht. De Spaanse autoriteiten hebben nog wel met vele miljoenen aan extra subsidies gezwaaid maar dat heeft de twijfel aan Chinese kant niet volledig weggenomen. GWM moet nu uiterlijk eind deze week meedelen of het nog wel of niet interesse heeft.

2022

Zou Barcelona niet doorgaan, dan gaat het Chinese autobedrijf vermoedelijk naar een andere locatie kijken voor een fabriek in Europa. Great Wall Motors heeft vorige maand ook een Europees hoofdkantoor geopend in München. In die stad komt eveneens een eerste ‘experience centre’ voor potentiële klanten. Van daaruit wil GWM met twee merken, Ora en Wey, de markt zien te veroveren. De eerste elektrische auto’s moeten in het voorjaar van 2022 aan Europese klanten geleverd worden.

Lees ook:
Great Wall Motors wil Nissan-fabriek in Barcelona overnemen