Franse autokoper gemiddeld 55 jaar oud

Fransen die een nieuwe auto kopen zijn gemiddeld 55,3 jaar oud. Bij Citroën ligt dat zelfs ruim boven de 60 jaar. Kopers van een Tesla zijn met gemiddeld 44,7 jaar een stuk jonger, wat ook geldt voor andere elektrische modellen. Bij de traditionele merken trekt vooral Seat met 46 jaar een jonger publiek. Private lease lijkt vooral voor – iets – jongere autokopers met een gemiddelde leeftijd van nog altijd 53 jaar.

Dat blijkt uit gegevens van autoplatform Autoways op basis van de registraties van nieuwe auto’s. “Ondanks de coronacrisis en het chiptekort dat de autoprijzen opdrijft, zit er niet veel verandering in die leeftijdsopbouw. Dat wijst op een structurele tendens op de markt voor nieuwe auto’s. Auto’s zijn vandaag de dag te duur voor de jongere kopers die daarom massaal hun toevlucht zoeken bij de occasions. Of bij leasing voor diegenen die nog over voldoende middelen beschikken. Bij leasing is de gemiddelde leeftijd lager want die formule stelt jonge en minder welvarende gezinnen in staat om de stap naar een auto te maken,’’ aldus Autoways.

Beter

De Franse automarkt als geheel doet het de laatste maanden wat beter dan die in de rest van Europa. Zo zijn er in november met 122.000 exemplaren 3,2 procent minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Over de eerste elf maanden komen de autoverkopen in Frankrijk nog altijd 2,5 procent hoger uit. Merken als Citroen, Dacia, Jeep en ook Mazda verkochten tot nu toe dit jaar zelfs een stuk meer auto’s aan de Fransen dan in dezelfde periode in 2020.

Lees ook:
Occasionplatform Cazoo breidt uit naar Frankrijk en Duitsland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Franse autokoper gemiddeld 55 jaar oud - Automobielmanagement.nl

Franse autokoper gemiddeld 55 jaar oud

Fransen die een nieuwe auto kopen zijn gemiddeld 55,3 jaar oud. Bij Citroën ligt dat zelfs ruim boven de 60 jaar. Kopers van een Tesla zijn met gemiddeld 44,7 jaar een stuk jonger, wat ook geldt voor andere elektrische modellen. Bij de traditionele merken trekt vooral Seat met 46 jaar een jonger publiek. Private lease lijkt vooral voor – iets – jongere autokopers met een gemiddelde leeftijd van nog altijd 53 jaar.

Dat blijkt uit gegevens van autoplatform Autoways op basis van de registraties van nieuwe auto’s. “Ondanks de coronacrisis en het chiptekort dat de autoprijzen opdrijft, zit er niet veel verandering in die leeftijdsopbouw. Dat wijst op een structurele tendens op de markt voor nieuwe auto’s. Auto’s zijn vandaag de dag te duur voor de jongere kopers die daarom massaal hun toevlucht zoeken bij de occasions. Of bij leasing voor diegenen die nog over voldoende middelen beschikken. Bij leasing is de gemiddelde leeftijd lager want die formule stelt jonge en minder welvarende gezinnen in staat om de stap naar een auto te maken,’’ aldus Autoways.

Beter

De Franse automarkt als geheel doet het de laatste maanden wat beter dan die in de rest van Europa. Zo zijn er in november met 122.000 exemplaren 3,2 procent minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Over de eerste elf maanden komen de autoverkopen in Frankrijk nog altijd 2,5 procent hoger uit. Merken als Citroen, Dacia, Jeep en ook Mazda verkochten tot nu toe dit jaar zelfs een stuk meer auto’s aan de Fransen dan in dezelfde periode in 2020.

Lees ook:
Occasionplatform Cazoo breidt uit naar Frankrijk en Duitsland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over