Toyota stelt dat het chiptekort beter onder controle is. De grootste autofabrikant ter wereld blijft nauw samenwerken met de leveranciers om de keten te versterken. “We doen alles wat we kunnen om ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk zoveel mogelijk auto’s aan onze klanten kunnen leveren.’’
Pijn
In oktober, de laatste maand waarvoor cijfers zijn gepubliceerd, lag de wereldwijde productie bij Toyota met 627.452 exemplaren nog altijd 26 procent onder het niveau van een jaar eerder. De pijn zat vooral in Japan waar de productie met meer dan de helft terugliep. Elders in de wereld ging het al weer een stuk beter met een daling van net 11 procent naar 475.534 auto’s. De verkopen kwamen in oktober uit op 677.564 voertuigen, dat was 20 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste tien maanden verkocht Toyota 8.709.362 auto’s waarmee het ook in 2021 de titel grootste autofabrikant ter wereld niet meer kan mislopen.
Lees ook:
Toyota pompt tientallen miljarden in elektrische auto’s