“En dat kunnen we overal in de wereld doen. Je hebt nu enorme autofabrieken ergens midden in het land die 100.000 tot 200.000 eenheden per jaar bouwen en die over de hele wereld transporteren. De lopende band is een honderd jaar oude technologie. Nu we meer en meer richting EV’s gaan, is dat dan nog de manier om vandaag de dag auto’s te bouwen?’’ vraagt topman Avinash Rugoobur zich af. Arrival heeft onlangs een contract getekend met LeasePlan voor de bestelautomarkt in een reeks Europese landen. Daarnaast heeft het een bestelling ter waarde van meer dan 1 miljard euro binnen van koeriersbedrijf UPS en werkt het samen met Uber op het gebied van elektrische minibusjes.

Minifabriek

In het Engelse Bicester worden inmiddels de nodige voorbereidingen getroffen voor de bouw van de eerste voertuigen. Dat gebeurt dan in een vrijwel geheel geautomatiseerde minifabriek met een capaciteit van 10.000 eenheden per jaar. Hoewel alles verder in gereedheid wordt gebracht, zullen de eerste Van’s toch pas eind 2022 op de weg verschijnen. Die bestelwagens worden samengesteld uit modules terwijl de carrosserie bestaat uit een nieuw-ontwikkeld vezelmateriaal dat in de gewenste kleur wordt geleverd om kostbaar las- en spuitwerk te vermijden.

Lees ook:
Arrival kondigt komst Van naar Nederland aan