Dat berekenen analisten van IHS Markit in hun voorspelling voor 2022. “De vooruitzichten blijven in het teken staan van de beschikbaarheid van chips, tot tenminste 2023. Het evenwicht tussen een opgevoerde capaciteit in de halfgeleiderindustrie, hogere aantallen chips per voertuig en een robuuste vraag uit niet-auto sectoren blijft een rol spelen in deze verwachtingen.’’

Chips

“Over de hele linie gezien blijven, ondanks een verbetering bij de productie-activiteiten in de meeste regio’s, de beperkingen in de chip-toeleveringsketen het belangrijkste element. Als het getij wat wegebt, zien we dan verdere risico’s voor het herstel bij auto’s. Bedreigingen elders in de keten kunnen meer zichtbaar worden, met name in de logistiek, arbeidsgerelateerde zaken en tekorten aan de belangrijkste grondstoffen,’’ aldus Mark Fulthrope, directeur ‘light vehicle production forecasts’ bij IHS Markit.

Europa

De marktanalisten zijn niet erg optimistisch voor de Europese autosector. Die kan ‘een sombere mid-winter’ tegemoet zien nu de coronazorgen weer toenemen. Voor 2022 wordt in West- en Centraal Europa een vraag naar personenauto’s voorzien van 15 miljoen eenheden, dat zou dan bijna 8 procent meer zijn dan in het slecht verlopen 2021. ‘’Europese autokopers sluiten zich op voor een tweede winter met corona,’’ zegt Colin Couchman, directeur ‘global light vehicle forecasting’. ‘’De pandemie blijft een belangrijke bepaler voor de vraag naar auto’s, vooral de race tussen vaccins en varianten. De opkomst van omicron vormt een zorgwekkende ontwikkeling.’’

Lees ook:
Britse autoproductie keldert met ruim 25 procent door chiptekorten