Stellantis en Amazon hebben een reeks wereldwijde meerjarige overeenkomsten aangekondigd. Die moeten de ervaringen in de auto voor miljoenen Stellantis klanten op een hoger niveau brengen alsmede de transitie van de mobiliteitsindustrie naar een duurzame, op software berustende toekomst verder vooruit helpen’, verklaren beide bedrijven.

Grote schaal

De samenwerking op het gebied van software begint in 2024. Stellantis gaat daarbij de technologie en software expertise van Amazon op grote schaal inzetten, onder meer bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen en het trainen van de volgende generatie software technici. Ook heeft Stellantis Amazon Web Services geselecteerd als voorkeur cloud leverancier ‘om de lange termijn op software gefocuste visie te realiseren’. Klanten van Stellantis krijgen bijvoorbeeld toegang tot diensten als Alexa, Kindle en Fire TV.

Last mile

Wat de opdracht van bestelwagens betreft, benadrukt het autobedrijf dat het sinds 2018 al duizenden kleine voertuigen aan Amazon heeft geleverd. Dat is zowel het geval in Noord-Amerika als in Europa met bijvoorbeeld de Fiat Ducato en bestelwagens van Peugeot en Citroen. De nieuwe bestelling past in Amazon’s beleid om de zogenaamde last-mile activiteiten om te zetten naar duurzame oplossingen. De overeenkomst wordt wel gezien als duidelijke concurrent voor Rivian, een mogelijke partner voor VDL Nedcar, waar Amazon al 100.000 elektrische bestelvoertuigen heeft besteld. Na het bekendmaken van de overeenkomst met Stellantis daalde de koers van Rivian ook met meer dan 10 procent.

Lees ook:
Sander Jansen neemt stokje over van Aigline James als CEO Stellantis Nederland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding