De elektrische Recharge-modellen maken inmiddels 27 procent uit van de totale verkopen. In 2021 kwam de afzet van die Volvo EV’s bijna 64 procent hoger uit dan in het voorafgaande jaar. In Europa maakten Recharge auto’s in december al 60 procent van de verkopen uit. Volvo doet het over de hele linie gezien ’t beste in Verenigde Staten waar vorig jaar bijna 11 procent meer auto’s werden verkocht. China boekte een groei van 3 procent, Europa van een bescheiden 1,8 procent. Europa is daarmee goed voor rond de 40 procent van de verkopen terwijl China een kwart voor haar rekening neemt.

Mercedes

Mercedes-Benz heeft eveneens de verkoopcijfers bekend gemaakt. Daar daalde de jaarafzet met 5 procent naar 2.093.476 auto’s. In december viel Mercedes ruim 24 procent terug naar 475.968 stuks. De verkopen van elektrische auto’s lagen met 227.458 stuks wel bijna 70 procent hoger dan in 2020. Aan bestelwagens werden er door Mercedes 334.210 verkocht wat 2,6 procent hoger was dan in het voorafgaande jaar. In het vierde kwartaal lieten bestelwagens ondanks inhaaleffecten vanwege corona door het chiptekort toch een daling van 13 procent zien.

Mercedes-Benz doet er alles aan om er voor te zorgen dat zo snel mogelijk kan worden voldaan aan het snel toenemende aantal orders. De datum van bestelling telt mee bij de beslissing aan welk voertuig de schaarse chips worden toegewezen. De situatie rond halfgeleiders blijft wisselvallig en het tekort zal in de komende kwartalen invloed blijven hebben op de productie en de verkopen, laat Mercedes-Benz nog weten.

Lees ook:
Volvo onderzoekt mogelijkheid om eigen laadnetwerk te bouwen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding