Een belangrijk deel van het verkoopsucces is volgens Toyota toe te schrijven aan de recordhoge vraag van Europese consumenten naar modellen met een lage CO2-uitstoot. Het aandeel hybride modellen bij Toyota bedraagt in West-Europa 70 procent. In Nederland kiest ruim 90 procent van de Yaris-kopers voor de Yaris Hybrid.
Koolstofneutraliteit
Matt Harrison, President & CEO van Toyota Motor Europe: “We zijn verheugd met wederom een sterke jaarlijkse verkoopprestatie, vooral gezien de uitdagende marktomstandigheden waar de hele auto-industrie mee te maken heeft. De aanhoudend hoge vraag naar onze modellen is een bewijs van onze strategie om ons te concentreren op een verbreding van ons aanbod van emissievrije en emissiearme geëlektrificeerde voertuigen. We zijn vastbesloten dit ook in de toekomst te blijven doen, op weg naar koolstofneutraliteit.”
30 batterij-elektrische modellen
Afgelopen december kondigde Toyota meerdere nieuwe geëlektrificeerde modellen aan, waaronder enkele bZ-modellen (‘beyond Zero’) waarvan de nieuwe Toyota bZ4X de eerste is. Deze batterij-elektrische SUV komt nog dit jaar op de Europese markt. Wereldwijd zal Toyota Motor Corporation tegen 2030 30 batterij-elektrische modellen aanbieden.
Lees ook:
Toyota pompt tientallen miljarden in elektrische auto’s