De totale groepsverkopen daalden, voornamelijk door het chiptekort, met 4,5 procent naar 8.882.000. In Europa bleef de daling beperkt tot 2,7 procent met 3.518.700 voertuigen.

Businessmodel

De cijfers tonen nog eens aan hoe het businessmodel van de VW Groep verandert. “De inkomensbronnen verschuiven steeds meer van conventionele benzinemotoren naar zero-emissie elektrische auto’s en van de verkoop van voertuigen naar software en mobiliteitsdiensten, ondersteund door de sleuteltechnologie van autonoom rijden,’’ aldus het overzicht. De Volkswagen Groep voorspelt dat in 2030 één op de twee in de wereld verkochte auto’s puur elektrisch zal zijn.

ID.4

Het best verkochte elektrische model was de VW ID.4 met 119.00 stuks. Van de kleinere ID.3 werden er 75.000 afgezet. Bij de andere merken leverde Audi 49.200 exemplaren van de e-tron af (inclusief Sportback). De Skoda Enqay iV haalde 44.700 stuks, de e-up!1 van VW kwam uit op 41.400 stuks terwijl bij Porsche de Taycan (inclusief Turismo) 41.300 keer afgeleverd werd.

Juiste spoor

Christian Dahlheim, Hoofd Volkswagen Group Sales: “2021 was een erg uitdagend jaar door de wereldwijde tekorten aan halfgeleiders maar we voerden desalniettemin consistent onze duidelijke toekomstkoers naar NEW AUTO uit. De verdubbeling van het aantal batterij-elektrische auto’s en de hoge vraag naar al onze voertuigen toont duidelijk aan dat we op het juiste spoor zitten. Dit is iets waar we in het lopende jaar op voortbouwen terwijl we onze transformatie blijven voortdrijven.’’

Lees ook:
VW blijft Kia voor als grootste merk, nieuwverkoop flink onderuit in 2021

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding