‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’

Een jaar na de fusie heeft Stellantis een goede toekomst voor zich. Er is al veel bereikt maar er is ook nog veel werk te doen, zegt CEO Carlos Tavares: “De Stellantis-gemeenschap is goed op weg dus ‘the race is on’. Stellantis zal het verschil maken in de veeleisende omgeving waarin we opereren.’’

De topman van het fusiebedrijf van Groupe PSA en FCA Automobile gaat in een bericht rond de eerste verjaardag verder in een wat verheven stijl: “Onze industrie betreedt een spannend nieuw tijdperk dat wordt gedreven door de steeds toenemende digitale lifestyles van onze klanten. Het is geen toeval dat Stellantis is geboren precies in de tijd wanneer onze wereld een nieuw soort geest vereist, één die deze menselijke noodzaak ondersteunt door schone, verbonden, betaalbare en veilige mobiliteitsvrijheid voor iedereen te bieden.’’

30 miljard euro in elektrificatie

Stellantis heeft in het eerste jaar van haar bestaan meer dan 10 nieuwe producten gelanceerd. Het fusiebedrijf heeft tot nu toe, in tegenstelling tot veel concurrenten, nog geen verkoopcijfers over 2021 bekend gemaakt. De komende jaren tot 2025 investeert Stellantis 30 miljard euro in elektrificatie en software voor alle 14 merken. Bij veel van die projecten wordt samengewerkt met partners waaronder Automotive Cells Company, Amazon, Waymo maar ook BMW. Ook de financieringstak wordt versterkt met partners als de banken BNP Paribas en Santander. Deze week is verder aangekondigd dat Stellantis een financieel belang neemt in Factorial Energy, een fabrikant van vaste-stof batterijen die een eerste pilotfabriek wil gaan bouwen in de Verenigde Staten. Factorial heeft ook al ontwikkeling overeenkomsten met Mercedes-Benz en Hyundai.

Kritiek

Tavares heeft verder in een interview met het Duitse Handelsblatt felle kritiek geleverd op de eenzijdige inzet van de Europese Unie op elektrische auto’s. “Dat heeft de fabrikanten niet de creatieve vrijheid gelaten om andere ideeën in te brengen. Elektrische aandrijvingen zijn 50 procent duurder dan verbrandingsmotoren en drijven de prijzen voor nieuwe auto’s op. Daarmee neemt het risico toe dat de middenklasse geen auto’s meer kan kopen en dat er een te groot beroep wordt gedaan op de staatskas.’’ De baas van de op één na grootste autofabrikant in Europa zet bovendien vraagtekens bij de klimaatvoordelen: “We zullen pas over 10 of 15 jaar weten welke bijdrage de elektrificering werkelijk heeft geleverd aan de reductie van de broeikasgassen. Bovendien dreigen er ernstige sociale gevolgen van de transformatie. Daarin zijn we niet alleen, we hebben een heel systeem van toeleveranciers om ons heen die net zo snel moeten handelen als wij.’’

Lees ook:
Tavares: kosten EV’s te hoog voor autofabrikanten

‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’ - Automobielmanagement.nl

‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’

Een jaar na de fusie heeft Stellantis een goede toekomst voor zich. Er is al veel bereikt maar er is ook nog veel werk te doen, zegt CEO Carlos Tavares: “De Stellantis-gemeenschap is goed op weg dus ‘the race is on’. Stellantis zal het verschil maken in de veeleisende omgeving waarin we opereren.’’

De topman van het fusiebedrijf van Groupe PSA en FCA Automobile gaat in een bericht rond de eerste verjaardag verder in een wat verheven stijl: “Onze industrie betreedt een spannend nieuw tijdperk dat wordt gedreven door de steeds toenemende digitale lifestyles van onze klanten. Het is geen toeval dat Stellantis is geboren precies in de tijd wanneer onze wereld een nieuw soort geest vereist, één die deze menselijke noodzaak ondersteunt door schone, verbonden, betaalbare en veilige mobiliteitsvrijheid voor iedereen te bieden.’’

30 miljard euro in elektrificatie

Stellantis heeft in het eerste jaar van haar bestaan meer dan 10 nieuwe producten gelanceerd. Het fusiebedrijf heeft tot nu toe, in tegenstelling tot veel concurrenten, nog geen verkoopcijfers over 2021 bekend gemaakt. De komende jaren tot 2025 investeert Stellantis 30 miljard euro in elektrificatie en software voor alle 14 merken. Bij veel van die projecten wordt samengewerkt met partners waaronder Automotive Cells Company, Amazon, Waymo maar ook BMW. Ook de financieringstak wordt versterkt met partners als de banken BNP Paribas en Santander. Deze week is verder aangekondigd dat Stellantis een financieel belang neemt in Factorial Energy, een fabrikant van vaste-stof batterijen die een eerste pilotfabriek wil gaan bouwen in de Verenigde Staten. Factorial heeft ook al ontwikkeling overeenkomsten met Mercedes-Benz en Hyundai.

Kritiek

Tavares heeft verder in een interview met het Duitse Handelsblatt felle kritiek geleverd op de eenzijdige inzet van de Europese Unie op elektrische auto’s. “Dat heeft de fabrikanten niet de creatieve vrijheid gelaten om andere ideeën in te brengen. Elektrische aandrijvingen zijn 50 procent duurder dan verbrandingsmotoren en drijven de prijzen voor nieuwe auto’s op. Daarmee neemt het risico toe dat de middenklasse geen auto’s meer kan kopen en dat er een te groot beroep wordt gedaan op de staatskas.’’ De baas van de op één na grootste autofabrikant in Europa zet bovendien vraagtekens bij de klimaatvoordelen: “We zullen pas over 10 of 15 jaar weten welke bijdrage de elektrificering werkelijk heeft geleverd aan de reductie van de broeikasgassen. Bovendien dreigen er ernstige sociale gevolgen van de transformatie. Daarin zijn we niet alleen, we hebben een heel systeem van toeleveranciers om ons heen die net zo snel moeten handelen als wij.’’

Lees ook:
Tavares: kosten EV’s te hoog voor autofabrikanten