Wil Renault af van alliantie met Nissan?

Renault lijkt steeds meer een eigen koers te varen binnen de alliantie met Nissan en Mitsubishi. Renault stopt met het volgen van Nissan in China en gaat de samenwerking aan met Geely, waarmee het Franse merk sinds kort ook al samenwerkt in Zuid-Korea.

Renault en Nissan hebben al meer dan 20 jaar een alliantie waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Na de overname van Mitsubishi door Nissan in 2015 is ook dat autobedrijf als kleine partner aan de alliantie toegevoegd. De samenwerking verliep oorspronkelijk uitstekend en wierp voor alle partners duidelijk vruchten af, maar werd stroever in de jaren dat Carlos Ghosn steeds nadrukkelijker leek af te stevenen op een volledige overname van Nissan door Renault.

Ghosn

Nadat de drie alliantiepartners de schok van het abrupte vertrek van Ghosn in november 2018 wat hadden verwerkt, onthulden ze in mei 2020 een nieuwe strategie om de samenwerking weer vlot te trekken. Daarbij legden ze nog meer nadruk op het samen ontwikkelen van nieuwe modellen maar werd daarnaast ook de wereldmarkt verdeeld in een zogenaamde leider-volger strategie. Renault zou vooral Europa voor zijn rekening nemen, Nissan richtte zich op China en de Verenigde Staten en Mitsubishi keek vooral naar landen in Zuid-Oost Azië.

Mitsubishi

Een eerste deuk in die strategie kwam al snel toen bleek dat Mitsubishi niet volgens plan uit Europa zou vertrekken maar daar gewoon nieuwe modellen uit blijft brengen. Het merk heeft zich weliswaar teruggetrokken uit Groot-Brittannië en een enkel ander land maar is nog volop actief in onder meer Duitsland en ons land. Wel is het nu gedegradeerd tot een nichemerk met in ons land vorig jaar een marktaandeel van nog net 1 procent en in de Europese Unie van 0,7 procent.

Zuid-Korea

Een maand of wat geleden kondigde Renault aan zich weer meer te willen richten op Zuid-Korea en omringende landen, eigenlijk het werkgebied van Mitsubishi dus. Daarvoor koos het een opmerkelijke partner: het Chinese Geely dat eigenaar is van Volvo, Polestar en een reeks andere merken. Renault heeft in Zuid-Korea al jaren een joint-venture met Samsung waar Geely nu ook gebruik van mag maken om met name Lynk & Co te promoten. Beide bedrijven gaan ook kijken naar het bouwen van auto’s op basis van het platform van Lynk & Co en sluiten nadrukkelijk verdere samenwerking niet uit.

Verkeerd

En nu ondermijnt de topman van Renault Luca de Meo zelf de vooruitgang van Nissan in China. Dat land is voor de Japanners van groot belang want inmiddels wordt één op de drie nieuwe Nissans aan een Chinees verkocht. Maar de Meo heeft er genoeg van dat de ‘landenverdeling’ Renault zelf ervan weerhoudt om op de grootste automarkt van de wereld actief te worden. Vorig jaar verkochten de Fransen daar net 19.000 auto’s wat een marktaandeel van 0,08 procent opleverde. “De hele strategie van Renault in China is verkeerd. Dat is niet Nissan’s fout. Zij zijn weliswaar de leider in China maar ze zijn daar niet om liefdadig te zijn. Nissan kan ons in China niet redden,’’ aldus de Meo in een interview. Daarom gaat hij de samenwerking met Geely uitbreiden naar China waar juist dat bedrijf momenteel al de grootste private autoverkoper is. Pijnlijk detail: diverse autobronnen benadrukken dat Renault partner Nissan niet van te voren op de hoogte heeft gesteld van de gesprekken met Geely. Dat hebben de Japanners uit de media moeten vernemen.

Lees ook:
Renault verkoopt 4,5 procent minder auto’s door chiptekort

Wil Renault af van alliantie met Nissan? - Automobielmanagement.nl

Wil Renault af van alliantie met Nissan?

Renault lijkt steeds meer een eigen koers te varen binnen de alliantie met Nissan en Mitsubishi. Renault stopt met het volgen van Nissan in China en gaat de samenwerking aan met Geely, waarmee het Franse merk sinds kort ook al samenwerkt in Zuid-Korea.

Renault en Nissan hebben al meer dan 20 jaar een alliantie waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Na de overname van Mitsubishi door Nissan in 2015 is ook dat autobedrijf als kleine partner aan de alliantie toegevoegd. De samenwerking verliep oorspronkelijk uitstekend en wierp voor alle partners duidelijk vruchten af, maar werd stroever in de jaren dat Carlos Ghosn steeds nadrukkelijker leek af te stevenen op een volledige overname van Nissan door Renault.

Ghosn

Nadat de drie alliantiepartners de schok van het abrupte vertrek van Ghosn in november 2018 wat hadden verwerkt, onthulden ze in mei 2020 een nieuwe strategie om de samenwerking weer vlot te trekken. Daarbij legden ze nog meer nadruk op het samen ontwikkelen van nieuwe modellen maar werd daarnaast ook de wereldmarkt verdeeld in een zogenaamde leider-volger strategie. Renault zou vooral Europa voor zijn rekening nemen, Nissan richtte zich op China en de Verenigde Staten en Mitsubishi keek vooral naar landen in Zuid-Oost Azië.

Mitsubishi

Een eerste deuk in die strategie kwam al snel toen bleek dat Mitsubishi niet volgens plan uit Europa zou vertrekken maar daar gewoon nieuwe modellen uit blijft brengen. Het merk heeft zich weliswaar teruggetrokken uit Groot-Brittannië en een enkel ander land maar is nog volop actief in onder meer Duitsland en ons land. Wel is het nu gedegradeerd tot een nichemerk met in ons land vorig jaar een marktaandeel van nog net 1 procent en in de Europese Unie van 0,7 procent.

Zuid-Korea

Een maand of wat geleden kondigde Renault aan zich weer meer te willen richten op Zuid-Korea en omringende landen, eigenlijk het werkgebied van Mitsubishi dus. Daarvoor koos het een opmerkelijke partner: het Chinese Geely dat eigenaar is van Volvo, Polestar en een reeks andere merken. Renault heeft in Zuid-Korea al jaren een joint-venture met Samsung waar Geely nu ook gebruik van mag maken om met name Lynk & Co te promoten. Beide bedrijven gaan ook kijken naar het bouwen van auto’s op basis van het platform van Lynk & Co en sluiten nadrukkelijk verdere samenwerking niet uit.

Verkeerd

En nu ondermijnt de topman van Renault Luca de Meo zelf de vooruitgang van Nissan in China. Dat land is voor de Japanners van groot belang want inmiddels wordt één op de drie nieuwe Nissans aan een Chinees verkocht. Maar de Meo heeft er genoeg van dat de ‘landenverdeling’ Renault zelf ervan weerhoudt om op de grootste automarkt van de wereld actief te worden. Vorig jaar verkochten de Fransen daar net 19.000 auto’s wat een marktaandeel van 0,08 procent opleverde. “De hele strategie van Renault in China is verkeerd. Dat is niet Nissan’s fout. Zij zijn weliswaar de leider in China maar ze zijn daar niet om liefdadig te zijn. Nissan kan ons in China niet redden,’’ aldus de Meo in een interview. Daarom gaat hij de samenwerking met Geely uitbreiden naar China waar juist dat bedrijf momenteel al de grootste private autoverkoper is. Pijnlijk detail: diverse autobronnen benadrukken dat Renault partner Nissan niet van te voren op de hoogte heeft gesteld van de gesprekken met Geely. Dat hebben de Japanners uit de media moeten vernemen.

Lees ook:
Renault verkoopt 4,5 procent minder auto’s door chiptekort