Renault, Nissan en Mitsubishi: 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030

De alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors heeft een gezamenlijke roadmap Alliance 2030 aangekondigd. De drie autopartners leggen zich hierin vooral toe ‘op de nieuwe waardeketen van mobiliteit’. De komende vijf jaar wordt nog eens 23 miljard euro geïnvesteerd in verdere elektrificatie met als doel 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030. Verder is het streven gericht op een verbetering tot 80 procent van het gebruik van gemeenschappelijke platforms in 2026.

Mitsubishi Motors versterkt zijn aanwezigheid in Europa met twee nieuwe modellen, gebaseerd op bestsellers van Renault. Nissan komt met een nieuwe elektrische auto op basis van het CMF-BEV Alliance-platform en ter vervanging van de Micra in Europa. Die auto moet gebouwd worden in Renault ElectriCity, het Europese productiecentrum voor elektrische voertuigen in Noord-Frankrijk.

Gemeenschappelijke batterij-strategie

De alliantiepartners gaan werken aan versterking van de gemeenschappelijke batterij-strategie met als doel een wereldwijde productiecapaciteit van 220 GWh tegen 2030. In het verlengde van de in mei 2020 vastgelegde Leader-Follower-strategie wordt elke technologie ontwikkeld door een leader-team met de steun van het follower-team. Op deze manier krijgt elk lid van de Alliantie toegang tot alle sleuteltechnologieën. Nissan leidt de ontwikkeling van baanbrekende all-solid-state batterijtechnologie. Onder leiding van Renault ontwikkelt de alliantie een gemeenschappelijke en gecentraliseerde elektrische en elektronische architectuur met als doel in 2025 het eerste volledig software-gedefinieerde voertuig te kunnen lanceren

CO2-neutraal

“Al tweeëntwintig jaar bouwen we voort op onze culturen en onze respectieve sterktes voor een gezamenlijk succes”, verklaart Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Alliantie. “De drie bedrijven hebben een gezamenlijke roadmap voor 2030 opgesteld waarbij ze samen investeren in toekomstige elektrificatie- en connectiviteitsprojecten. Enorme investeringen die geen van de drie bedrijven alleen zou kunnen doen. Samen maken we het verschil voor een nieuwe duurzame en globale toekomst: de Alliantie wordt koolstofneutraal tegen 2050.”

Pioniers

Renault, Nissan en Mitsubishi hebben als pioniers van het elektrische voertuig al meer dan 10 miljard euro geïnvesteerd in elektrificatie. Op de belangrijkste markten (Europa, Japan, de Verenigde Staten, China) produceren 15 fabrieken van de Alliantie al onderdelen, motoren en batterijen voor 10 elektrische modellen die al in omloop zijn. Er zijn tot nu toe meer dan een miljoen elektrische auto’s verkocht die samen al meer dan 30 miljard kilometer reden. Voortbouwend op deze expertise schakelt de Alliantie de komende vijf jaar een versnelling hoger met een bijkomende investering van 23 miljard euro in elektrificatie. Hiermee zal ze 35 nieuwe elektrische modellen tegen 2030 kunnen aanbieden. 90 procent van deze modellen zal gebaseerd zijn op vijf gemeenschappelijke platformen voor elektrische voertuigen.

Lees ook:
Wil Renault af van alliantie met Nissan?

Renault, Nissan en Mitsubishi: 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030 - Automobielmanagement.nl

Renault, Nissan en Mitsubishi: 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030

De alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors heeft een gezamenlijke roadmap Alliance 2030 aangekondigd. De drie autopartners leggen zich hierin vooral toe ‘op de nieuwe waardeketen van mobiliteit’. De komende vijf jaar wordt nog eens 23 miljard euro geïnvesteerd in verdere elektrificatie met als doel 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030. Verder is het streven gericht op een verbetering tot 80 procent van het gebruik van gemeenschappelijke platforms in 2026.

Mitsubishi Motors versterkt zijn aanwezigheid in Europa met twee nieuwe modellen, gebaseerd op bestsellers van Renault. Nissan komt met een nieuwe elektrische auto op basis van het CMF-BEV Alliance-platform en ter vervanging van de Micra in Europa. Die auto moet gebouwd worden in Renault ElectriCity, het Europese productiecentrum voor elektrische voertuigen in Noord-Frankrijk.

Gemeenschappelijke batterij-strategie

De alliantiepartners gaan werken aan versterking van de gemeenschappelijke batterij-strategie met als doel een wereldwijde productiecapaciteit van 220 GWh tegen 2030. In het verlengde van de in mei 2020 vastgelegde Leader-Follower-strategie wordt elke technologie ontwikkeld door een leader-team met de steun van het follower-team. Op deze manier krijgt elk lid van de Alliantie toegang tot alle sleuteltechnologieën. Nissan leidt de ontwikkeling van baanbrekende all-solid-state batterijtechnologie. Onder leiding van Renault ontwikkelt de alliantie een gemeenschappelijke en gecentraliseerde elektrische en elektronische architectuur met als doel in 2025 het eerste volledig software-gedefinieerde voertuig te kunnen lanceren

CO2-neutraal

“Al tweeëntwintig jaar bouwen we voort op onze culturen en onze respectieve sterktes voor een gezamenlijk succes”, verklaart Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Alliantie. “De drie bedrijven hebben een gezamenlijke roadmap voor 2030 opgesteld waarbij ze samen investeren in toekomstige elektrificatie- en connectiviteitsprojecten. Enorme investeringen die geen van de drie bedrijven alleen zou kunnen doen. Samen maken we het verschil voor een nieuwe duurzame en globale toekomst: de Alliantie wordt koolstofneutraal tegen 2050.”

Pioniers

Renault, Nissan en Mitsubishi hebben als pioniers van het elektrische voertuig al meer dan 10 miljard euro geïnvesteerd in elektrificatie. Op de belangrijkste markten (Europa, Japan, de Verenigde Staten, China) produceren 15 fabrieken van de Alliantie al onderdelen, motoren en batterijen voor 10 elektrische modellen die al in omloop zijn. Er zijn tot nu toe meer dan een miljoen elektrische auto’s verkocht die samen al meer dan 30 miljard kilometer reden. Voortbouwend op deze expertise schakelt de Alliantie de komende vijf jaar een versnelling hoger met een bijkomende investering van 23 miljard euro in elektrificatie. Hiermee zal ze 35 nieuwe elektrische modellen tegen 2030 kunnen aanbieden. 90 procent van deze modellen zal gebaseerd zijn op vijf gemeenschappelijke platformen voor elektrische voertuigen.

Lees ook:
Wil Renault af van alliantie met Nissan?