In het vierde kwartaal vertraagde de omzetgroei iets naar 6,1 procent. Vooral SUV’s en auto’s van het luxemerk Genesis droegen bij aan het op peil houden van de verkopen. “Dat plaveit wel de weg naar positieve verkoopgroei in 2022,’’ stelt het Zuid-Koreaanse autobedrijf. Hyundai Motor Company verwacht dat het chiptekort in het eerste kwartaal zal aanhouden maar in de maanden daarna langzaam zal stabiliseren. Hyundai durft daarom voor 2022 uit te gaan van een omzetgroei van 13 tot 14 procent waarbij de winstmarge op rond de 5,6 procent uit kan komen.
Groei
De Zuid-Koreaanse autofabrikant mikt erop wereldwijd 4,3 miljoen auto’s te verkopen, dat zou dan een goede 10 procent meer zijn dan in het afgelopen jaar. “De onderneming blijft er aan werken om het groeimomentum vast te houden hoewel er dit jaar verschillende onzekerheden op de wereldwijde automarkt zijn. Wat betreft het chiptekort is de situatie bij Hyundai in december verbeterd.’’ Verder blijft het bedrijf de productmix verder versterken met meer SUV’s en luxe modellen. Ook wil het de winstgevendheid verbeteren.
Lees ook:
Hyundai investeert 1,1 miljard dollar in productie waterstofcellen