Toyota opnieuw grootste autobedrijf ter wereld

Toyota is in 2021 opnieuw het grootste autobedrijf ter wereld geworden. Omdat de Japanners minder last hadden van het chiptekort, hebben ze de voorsprong op de Volkswagen Groep ook aanzienlijk kunnen vergroten.

Toyota (2022)

Toyota heeft afgelopen jaar 10.495.548 nieuwe voertuigen weten te verkopen. Dat is zelfs 10,1 procent meer dan in het voorafgaande jaar. De Volkswagen Groep bleef na een daling met 4,5 procent steken op 8.882.000 eenheden. Derde blijft de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie die met 7.810.489 stuks nog een groei van net 1,4 procent realiseerde.

Produceren

Toyota blijft VW al maanden voor en de ‘overwinning’ over het hele jaar komt dan ook niet als een verrassing. “De volgorde werd dit keer niet zo zeer bepaald door wie de meeste auto’s kon verkopen maar wie er de meeste kon produceren,’’ aldus de site. Toyota had veel meer chips in voorraad, een les die het al een jaar of tien geleden heeft geleerd nadat een tsunami in Japan een grote chipfabriek van een toeleverancier lange tijd plat legde. Opmerkelijk is wel dat VW veel sterker de nadruk legt op BEV’s dan het meer traditioneel ingestelde Toyota. ‘’VW lijkt een beetje te vergeten om de bulk van haar productengamma te marketen als de aandacht van het management plotseling gericht wordt op iets nieuws en onbekends,’’ denken ze bij nieuwssite dailykaban.com.

Lees ook:
Toyota verkoopt 1 miljoen auto’s in Europa

Toyota opnieuw grootste autobedrijf ter wereld - Automobielmanagement.nl

Toyota opnieuw grootste autobedrijf ter wereld

Toyota is in 2021 opnieuw het grootste autobedrijf ter wereld geworden. Omdat de Japanners minder last hadden van het chiptekort, hebben ze de voorsprong op de Volkswagen Groep ook aanzienlijk kunnen vergroten.

Toyota (2022)

Toyota heeft afgelopen jaar 10.495.548 nieuwe voertuigen weten te verkopen. Dat is zelfs 10,1 procent meer dan in het voorafgaande jaar. De Volkswagen Groep bleef na een daling met 4,5 procent steken op 8.882.000 eenheden. Derde blijft de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie die met 7.810.489 stuks nog een groei van net 1,4 procent realiseerde.

Produceren

Toyota blijft VW al maanden voor en de ‘overwinning’ over het hele jaar komt dan ook niet als een verrassing. “De volgorde werd dit keer niet zo zeer bepaald door wie de meeste auto’s kon verkopen maar wie er de meeste kon produceren,’’ aldus de site. Toyota had veel meer chips in voorraad, een les die het al een jaar of tien geleden heeft geleerd nadat een tsunami in Japan een grote chipfabriek van een toeleverancier lange tijd plat legde. Opmerkelijk is wel dat VW veel sterker de nadruk legt op BEV’s dan het meer traditioneel ingestelde Toyota. ‘’VW lijkt een beetje te vergeten om de bulk van haar productengamma te marketen als de aandacht van het management plotseling gericht wordt op iets nieuws en onbekends,’’ denken ze bij nieuwssite dailykaban.com.

Lees ook:
Toyota verkoopt 1 miljoen auto’s in Europa