Forse plus Britse automarkt ‘bemoedigend’

De autoverkopen in Groot-Brittannië zijn in januari 27,5 procent hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat cijfer is wel wat vertekend doordat de Britse autosector begin vorig jaar wegens lockdowns grotendeels op slot zat. Mike Hawes, directeur van branche-organisatie SMMT, noemt de opleving van de markt desalniettemin bemoedigend.

Engeland Britse auto
Ook de grote Britse dealerbedrijven lieten van hun droefenis blijkenPexels (2022)

In totaal werden er in januari 115.087 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet vergeleken met net 90.000 een jaar geleden. De groei is te danken aan elektrische auto’s die nu twintig procent van de registraties voor hun rekening nemen. Britten kunnen inmiddels kiezen uit 140 elektrische of hybride modellen terwijl er in de rest van dit jaar nog zeker 50 nieuwe op de markt komen. Het aandeel diesel is in januari op de Britse markt weggezakt naar net 5 procent. Verder is Kia het meest succesvolle merk met de Sportage op nummer één en de Niro op drie.

Particulieren

Anders dan voorheen gingen de meeste nieuwe auto’s naar particuliere kopers. Die waren goed voor 62.300 auto’s, dat is 64 procent meer dan vorig jaar. De SMMT schrijft dat toe aan het feit dat autofabrikanten bij alle beperkingen door het chiptekort prioriteit geven aan het afleveren van auto’s aan particuliere klanten. Dat fleetbedrijven minder auto’s konden registreren, speelt ook een rol bij het geringe aandeel van diesel.

2022

De SMMT durft voor heel 2022 te mikken op een groei van ruim 15 procent vergeleken met vorig jaar. Dat is echter nog altijd bijna 18 procent minder dan in pre-covid 2019. Die voorspelling ligt lager dan een paar maanden geleden, niet alleen door de leveringsproblemen bij auto’s maar ook met het oog op de snel stijgende kosten voor levensonderhoud en energie.

Lees ook:
Britse markt bestelauto’s op maandrecord

Forse plus Britse automarkt ‘bemoedigend’ - Automobielmanagement.nl

Forse plus Britse automarkt ‘bemoedigend’

De autoverkopen in Groot-Brittannië zijn in januari 27,5 procent hoger uitgekomen dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat cijfer is wel wat vertekend doordat de Britse autosector begin vorig jaar wegens lockdowns grotendeels op slot zat. Mike Hawes, directeur van branche-organisatie SMMT, noemt de opleving van de markt desalniettemin bemoedigend.

Engeland Britse auto
Ook de grote Britse dealerbedrijven lieten van hun droefenis blijkenPexels (2022)

In totaal werden er in januari 115.087 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet vergeleken met net 90.000 een jaar geleden. De groei is te danken aan elektrische auto’s die nu twintig procent van de registraties voor hun rekening nemen. Britten kunnen inmiddels kiezen uit 140 elektrische of hybride modellen terwijl er in de rest van dit jaar nog zeker 50 nieuwe op de markt komen. Het aandeel diesel is in januari op de Britse markt weggezakt naar net 5 procent. Verder is Kia het meest succesvolle merk met de Sportage op nummer één en de Niro op drie.

Particulieren

Anders dan voorheen gingen de meeste nieuwe auto’s naar particuliere kopers. Die waren goed voor 62.300 auto’s, dat is 64 procent meer dan vorig jaar. De SMMT schrijft dat toe aan het feit dat autofabrikanten bij alle beperkingen door het chiptekort prioriteit geven aan het afleveren van auto’s aan particuliere klanten. Dat fleetbedrijven minder auto’s konden registreren, speelt ook een rol bij het geringe aandeel van diesel.

2022

De SMMT durft voor heel 2022 te mikken op een groei van ruim 15 procent vergeleken met vorig jaar. Dat is echter nog altijd bijna 18 procent minder dan in pre-covid 2019. Die voorspelling ligt lager dan een paar maanden geleden, niet alleen door de leveringsproblemen bij auto’s maar ook met het oog op de snel stijgende kosten voor levensonderhoud en energie.

Lees ook:
Britse markt bestelauto’s op maandrecord