Volvo bouwt gigafabriek batterijen met Northvolt

Volvo Cars gaat samen met het eveneens Zweedse Northvolt een gigafabriek voor EV-batterijen bouwen bij Gothenburg. De fabriek vergt een investering van 2,8 miljard euro, moet in 2025 in productie komen en biedt dan werk aan zo’n 3.000 mensen. De jaarlijkse productie van 50 GWh is voldoende voor rond een half miljoen auto’s per jaar. Northvolt werkt ook al samen met onder meer de Volkswagen Groep, BMW en Scania.

De fabriek, één van de grootste in haar soort in Europa, gaat batterijcellen maken die speciaal zijn ontwikkeld voor de volgende generatie BEV’s van zowel Volvo als Polestar. Het complex komt bij een onderzoekscentrum voor batterijen dat beide bedrijven al in december hebben aangekondigd. De batterijfabriek in Torslanda heeft een rechtstreeks wegverbinding met Volvo’s grootste autofabriek. De locatie biedt bovendien optimaal toegang tot groene energie in de regio.

Strategie

Door het verder aantrekken van de banden met Northvolt denkt Volvo Cars haar elektrificatiestrategie te versterken, benadrukt CEO Håkan Samuelsson. Die strategie is er op gericht om in 2030 alleen nog vol-elektrische auto’s te verkopen. Zijn collega Peter Carlsson van Northvolt benadrukt dat het nieuwe complex er verder aan bijdraagt om ‘één van de meest dynamische autoregio’s in de wereld verder te transformeren.’

Lees ook:
Northvolt levert eerste Europese batterijcellen

Volvo bouwt gigafabriek batterijen met Northvolt - Automobielmanagement.nl

Volvo bouwt gigafabriek batterijen met Northvolt

Volvo Cars gaat samen met het eveneens Zweedse Northvolt een gigafabriek voor EV-batterijen bouwen bij Gothenburg. De fabriek vergt een investering van 2,8 miljard euro, moet in 2025 in productie komen en biedt dan werk aan zo’n 3.000 mensen. De jaarlijkse productie van 50 GWh is voldoende voor rond een half miljoen auto’s per jaar. Northvolt werkt ook al samen met onder meer de Volkswagen Groep, BMW en Scania.

De fabriek, één van de grootste in haar soort in Europa, gaat batterijcellen maken die speciaal zijn ontwikkeld voor de volgende generatie BEV’s van zowel Volvo als Polestar. Het complex komt bij een onderzoekscentrum voor batterijen dat beide bedrijven al in december hebben aangekondigd. De batterijfabriek in Torslanda heeft een rechtstreeks wegverbinding met Volvo’s grootste autofabriek. De locatie biedt bovendien optimaal toegang tot groene energie in de regio.

Strategie

Door het verder aantrekken van de banden met Northvolt denkt Volvo Cars haar elektrificatiestrategie te versterken, benadrukt CEO Håkan Samuelsson. Die strategie is er op gericht om in 2030 alleen nog vol-elektrische auto’s te verkopen. Zijn collega Peter Carlsson van Northvolt benadrukt dat het nieuwe complex er verder aan bijdraagt om ‘één van de meest dynamische autoregio’s in de wereld verder te transformeren.’

Lees ook:
Northvolt levert eerste Europese batterijcellen