Audi schrapt kleine modellen en focust op luxemodellen

Audi gaat stoppen met kleinere modellen om zich te concentreren op grotere en luxere auto’s die veel meer winst opleveren. De productie van de A1 komt ten einde terwijl er voor de Q2 geen opvolger komt. Daarmee wil Audi zich nog meer als een premium merk profileren, aldus CEO Markus Duesmann in het Duitse Handelsblatt. ‘’We willen ons modellenpallet aan de onderkant begrenzen en aan de bovenkant uitbreiden.’’

Als vlaggenschip ontwikkelt Audi een vol-elektrische luxe limousine met de naam Landjet. Die krijgt een grote binnenruimte, nieuwe connectiviteit en nieuwe software. ‘’We liggen daarmee op schema en zullen het nieuwe model in 2025 op de weg brengen,’’ aldus Duesmann. ‘’Daarna zullen er echter zeker nog meer modellen op dit platform komen, ook varianten bij Bentley en Porsche.’’

Winstmakers

Het Volkswagen-concern en veel andere autofabrikanten geven, gezien het chiptekort, de prioriteit aan het afbouwen van hun winstmakers. “Als totaalconcern proberen we daarmee de winst op peil te houden. Daarom geven we prioriteit aan auto’s met een hogere winstgevendheid,’’ licht Duesmann toe. Bovendien liggen grote, luxe auto’s momenteel goed in de markt. Meer en meer autofabrikanten zien daar een blijvende trend in en halen daarom kleinere modellen uit het gamma.

De keuze van Audi lijkt ook te passen in het totaalplaatje van de Volkswagen Groep. Minder als luxe bekend staande merken als Skoda, Seat of ook VW blijven een aantal kleinere modellen bouwen terwijl de luxe voertuigen nog meer dan nu het werkterrein blijven van Audi, Porsche en in het nog duurdere segment Bentley.

Lees ook:
Audi opent eerste premium laadstation in Duitsland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Audi schrapt kleine modellen en focust op luxemodellen - Automobielmanagement.nl

Audi schrapt kleine modellen en focust op luxemodellen

Audi gaat stoppen met kleinere modellen om zich te concentreren op grotere en luxere auto’s die veel meer winst opleveren. De productie van de A1 komt ten einde terwijl er voor de Q2 geen opvolger komt. Daarmee wil Audi zich nog meer als een premium merk profileren, aldus CEO Markus Duesmann in het Duitse Handelsblatt. ‘’We willen ons modellenpallet aan de onderkant begrenzen en aan de bovenkant uitbreiden.’’

Als vlaggenschip ontwikkelt Audi een vol-elektrische luxe limousine met de naam Landjet. Die krijgt een grote binnenruimte, nieuwe connectiviteit en nieuwe software. ‘’We liggen daarmee op schema en zullen het nieuwe model in 2025 op de weg brengen,’’ aldus Duesmann. ‘’Daarna zullen er echter zeker nog meer modellen op dit platform komen, ook varianten bij Bentley en Porsche.’’

Winstmakers

Het Volkswagen-concern en veel andere autofabrikanten geven, gezien het chiptekort, de prioriteit aan het afbouwen van hun winstmakers. “Als totaalconcern proberen we daarmee de winst op peil te houden. Daarom geven we prioriteit aan auto’s met een hogere winstgevendheid,’’ licht Duesmann toe. Bovendien liggen grote, luxe auto’s momenteel goed in de markt. Meer en meer autofabrikanten zien daar een blijvende trend in en halen daarom kleinere modellen uit het gamma.

De keuze van Audi lijkt ook te passen in het totaalplaatje van de Volkswagen Groep. Minder als luxe bekend staande merken als Skoda, Seat of ook VW blijven een aantal kleinere modellen bouwen terwijl de luxe voertuigen nog meer dan nu het werkterrein blijven van Audi, Porsche en in het nog duurdere segment Bentley.

Lees ook:
Audi opent eerste premium laadstation in Duitsland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over