Volkswagen wil dealerquotum voor EV’s

De Volkswagen Groep wil de dealers op rantsoen zetten voor het aantal nieuwe elektrische auto’s dat ze kunnen bestellen. Grotere dealers krijgen daarbij voorrang.

Dat meldt het Duitse vakblad Automobilwoche op basis van een interne brief. Daarin staat dat niet de vraag maar de totale omzet van de dealer beslissend is voor het toe te wijzen quotum. De maatregel is nodig vanwege het aanhoudende tekort aan halfgeleiders. “Afhankelijk van de ontwikkelingen zullen de quota in de loop van het jaar worden aangepast.’’ Volgens dealers in Duitsland is de wachttijd voor een nieuwe ID.3 opgelopen tot een jaar. Volkswagen zelf gaat niet verder dan ‘meer dan negen maanden’. Dat is nog niets vergeleken bij de Skoda Octavia iV die bij een bestelling vandaag de dag pas in augustus 2023 voor de deur zal staan.

Niet optimistisch

Directeur inkoop Murat Aksel van de Volkswagen Groep is in een interview met hetzelfde blad niet erg optimistisch over de verbetering van de situatie. Hij denkt dat het chiptekort in ieder geval dit eerste halfjaar zal aanhouden en mogelijk in de tweede helft een lichte verbetering zal laten zien. “Er is sprake van een lichte ontspanning in de leveringssituatie maar het is helaas nog niet zo dat ik nu van het einde kan spreken. Een echte opwaartse trend is pas in het komende jaar te verwachten. Dan komen de capaciteiten die de chipfabrikanten nu aan het opbouwen zijn op de markt.’’ Aksel waarschuwt dat er ook dan nog problemen zullen zijn ‘omdat de behoefte aan halfgeleiders bij alle branches hoog blijft en in de automobielsector zelfs nog zal toenemen.’

Lees ook:
Volkswagen Groep verdubbelt verkopen elektrische auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Volkswagen wil dealerquotum voor EV’s - Automobielmanagement.nl

Volkswagen wil dealerquotum voor EV’s

De Volkswagen Groep wil de dealers op rantsoen zetten voor het aantal nieuwe elektrische auto’s dat ze kunnen bestellen. Grotere dealers krijgen daarbij voorrang.

Dat meldt het Duitse vakblad Automobilwoche op basis van een interne brief. Daarin staat dat niet de vraag maar de totale omzet van de dealer beslissend is voor het toe te wijzen quotum. De maatregel is nodig vanwege het aanhoudende tekort aan halfgeleiders. “Afhankelijk van de ontwikkelingen zullen de quota in de loop van het jaar worden aangepast.’’ Volgens dealers in Duitsland is de wachttijd voor een nieuwe ID.3 opgelopen tot een jaar. Volkswagen zelf gaat niet verder dan ‘meer dan negen maanden’. Dat is nog niets vergeleken bij de Skoda Octavia iV die bij een bestelling vandaag de dag pas in augustus 2023 voor de deur zal staan.

Niet optimistisch

Directeur inkoop Murat Aksel van de Volkswagen Groep is in een interview met hetzelfde blad niet erg optimistisch over de verbetering van de situatie. Hij denkt dat het chiptekort in ieder geval dit eerste halfjaar zal aanhouden en mogelijk in de tweede helft een lichte verbetering zal laten zien. “Er is sprake van een lichte ontspanning in de leveringssituatie maar het is helaas nog niet zo dat ik nu van het einde kan spreken. Een echte opwaartse trend is pas in het komende jaar te verwachten. Dan komen de capaciteiten die de chipfabrikanten nu aan het opbouwen zijn op de markt.’’ Aksel waarschuwt dat er ook dan nog problemen zullen zijn ‘omdat de behoefte aan halfgeleiders bij alle branches hoog blijft en in de automobielsector zelfs nog zal toenemen.’

Lees ook:
Volkswagen Groep verdubbelt verkopen elektrische auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over