Bosch: kostenstijging drukt zwaar op auto-industrie

De aanhoudende problemen in de toeleveringsketen en stijgende prijzen voor grondstoffen, primaire producten en transport hebben ernstige gevolgen voor de wereldwijde economie en zal de business van veel bedrijven, speciaal in de auto-industrie, zwaar beïnvloeden. Bovendien blijft corona in 2022 een zware last op de maatschappij en de economie leggen.

Die waarschuwing komt van de Duitse Bosch Group, vaak aangeduid als de grootste toeleverancier aan de autosector ter wereld. Bosch heeft afgelopen jaar wel uitstekende resultaten neergezet, met een omzetgroei van 10 procent naar 78,8 miljard euro en een winst die met 3,2 miljard bijna de helft hoger lag dan in 2020. Om de ontwikkeling vast te houden, investeert het bedrijf dit jaar rond 1 miljard euro in micro-elektronica en elektromobiliteit. Bosch blijft daarbij meer uitkijken naar partnerschappen zoals de recent aangekondigde alliantie met Volkswagen voor autonoom rijden.

6 procent meer elektrisch bereik

Wat elektrisch rijden betreft, is Bosch eind 2021 begonnen met de productie van ‘power halfgeleiders’ gemaakt van silicon carbide SiC. Die kunnen het bereik van elektrische voertuigen tot 6 procent opvoeren. Bovendien maakt Bosch nu ook machines voor de productie van batterijen, een markt die naar verwachting met 25 procent per jaar groeit. Samen met Volkswagen kijkt Bosch naar processen om de batterijcelproductie op te voeren naar grotere volumes. In de autosector investeert Bosch ook fors in software-ontwikkeling voor voertuigen, een markt die op zich in 2030 200 miljard euro waard kan zijn.

Omscholing

Bosch gaat verder 2 miljard euro investeren in omscholing van haar rond 400.000 werknemers naar elektrische aandrijvingen en mobiliteitssoftware. Op die manier hoopt het bedrijf verlies van arbeidsplaatsen zo veel mogelijk te beperken. Mensen die werken in niet-auto afdelingen krijgen meer training in kunstmatige intelligentie en software ontwikkeling.

Lees ook:
Bosch gaat flink inzetten op verkoop van batterijen voor elektrische auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Bosch: kostenstijging drukt zwaar op auto-industrie - Automobielmanagement.nl

Bosch: kostenstijging drukt zwaar op auto-industrie

De aanhoudende problemen in de toeleveringsketen en stijgende prijzen voor grondstoffen, primaire producten en transport hebben ernstige gevolgen voor de wereldwijde economie en zal de business van veel bedrijven, speciaal in de auto-industrie, zwaar beïnvloeden. Bovendien blijft corona in 2022 een zware last op de maatschappij en de economie leggen.

Die waarschuwing komt van de Duitse Bosch Group, vaak aangeduid als de grootste toeleverancier aan de autosector ter wereld. Bosch heeft afgelopen jaar wel uitstekende resultaten neergezet, met een omzetgroei van 10 procent naar 78,8 miljard euro en een winst die met 3,2 miljard bijna de helft hoger lag dan in 2020. Om de ontwikkeling vast te houden, investeert het bedrijf dit jaar rond 1 miljard euro in micro-elektronica en elektromobiliteit. Bosch blijft daarbij meer uitkijken naar partnerschappen zoals de recent aangekondigde alliantie met Volkswagen voor autonoom rijden.

6 procent meer elektrisch bereik

Wat elektrisch rijden betreft, is Bosch eind 2021 begonnen met de productie van ‘power halfgeleiders’ gemaakt van silicon carbide SiC. Die kunnen het bereik van elektrische voertuigen tot 6 procent opvoeren. Bovendien maakt Bosch nu ook machines voor de productie van batterijen, een markt die naar verwachting met 25 procent per jaar groeit. Samen met Volkswagen kijkt Bosch naar processen om de batterijcelproductie op te voeren naar grotere volumes. In de autosector investeert Bosch ook fors in software-ontwikkeling voor voertuigen, een markt die op zich in 2030 200 miljard euro waard kan zijn.

Omscholing

Bosch gaat verder 2 miljard euro investeren in omscholing van haar rond 400.000 werknemers naar elektrische aandrijvingen en mobiliteitssoftware. Op die manier hoopt het bedrijf verlies van arbeidsplaatsen zo veel mogelijk te beperken. Mensen die werken in niet-auto afdelingen krijgen meer training in kunstmatige intelligentie en software ontwikkeling.

Lees ook:
Bosch gaat flink inzetten op verkoop van batterijen voor elektrische auto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over