Zes procent minder nieuwe auto’s verkocht in Europa

De maand januari heeft een nieuw historisch dieptepunt voor de Europese automarkt opgeleverd. Met 682.596 registraties kwam de markt nog lager uit dat het eerdere laagterecord van januari 2021. Vergeleken met die maand was sprake van een afname met zes procent. Dit was overigens wel de kleinste daling in zeven maanden tijd. Autokoepel ACEA schrijft de aanhoudende malaise toe aan het nog altijd voortdurende chiptekort.

Een aantal landen laten weer positieve cijfers zien. Dat geldt met name voor Duitsland, het grootste autoland van Europa, waar sprake was van een groei met 8,5 procent. Opvallende cijfers kwamen er ook uit Centraal- en Midden-Europa met 55 procent groei in Roemenië, met een bescheiden aantal van 9.337 auto’s, 15 procent toename in Bulgarije, 10,5 procent in Oostenrijk en liefst 72 procent plus in het kleine Slovenië. Verder laat met name West-Europa echter nog altijd minnen zien met onder meer een grote daling van 18,6 procent in Frankrijk.

Volkswagen

Bij de grote groepen loopt Volkswagen met 173.262 registraties nu weer ver uit op Stellantis dat niet verder kwam dan 139.949 stuks. Bij de laatste groep zitten Peugeot, Citroen en Fiat nog altijd met dalingen in de dubbele cijfers. Hyundai/Kia zette opnieuw een sterke prestatie neer met een groei van 28,5 procent naar 66.249 auto’s. Het Zuid-Koreaanse concern heeft het verschil met de nummer drie Renault Group nu teruggebracht naar nog net 4.000 stuks.

Lees ook:
‘Autoverkoop EU stijgt dit jaar 8 procent’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Zes procent minder nieuwe auto’s verkocht in Europa - Automobielmanagement.nl

Zes procent minder nieuwe auto’s verkocht in Europa

De maand januari heeft een nieuw historisch dieptepunt voor de Europese automarkt opgeleverd. Met 682.596 registraties kwam de markt nog lager uit dat het eerdere laagterecord van januari 2021. Vergeleken met die maand was sprake van een afname met zes procent. Dit was overigens wel de kleinste daling in zeven maanden tijd. Autokoepel ACEA schrijft de aanhoudende malaise toe aan het nog altijd voortdurende chiptekort.

Een aantal landen laten weer positieve cijfers zien. Dat geldt met name voor Duitsland, het grootste autoland van Europa, waar sprake was van een groei met 8,5 procent. Opvallende cijfers kwamen er ook uit Centraal- en Midden-Europa met 55 procent groei in Roemenië, met een bescheiden aantal van 9.337 auto’s, 15 procent toename in Bulgarije, 10,5 procent in Oostenrijk en liefst 72 procent plus in het kleine Slovenië. Verder laat met name West-Europa echter nog altijd minnen zien met onder meer een grote daling van 18,6 procent in Frankrijk.

Volkswagen

Bij de grote groepen loopt Volkswagen met 173.262 registraties nu weer ver uit op Stellantis dat niet verder kwam dan 139.949 stuks. Bij de laatste groep zitten Peugeot, Citroen en Fiat nog altijd met dalingen in de dubbele cijfers. Hyundai/Kia zette opnieuw een sterke prestatie neer met een groei van 28,5 procent naar 66.249 auto’s. Het Zuid-Koreaanse concern heeft het verschil met de nummer drie Renault Group nu teruggebracht naar nog net 4.000 stuks.

Lees ook:
‘Autoverkoop EU stijgt dit jaar 8 procent’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over