Export elektrische auto’s kost Duitse belastingbetaler honderden miljoenen

Meer dan één op de tien nieuwe Duitse elektrische personenauto’s waarvoor een aankoopsubsidie is verleend, verdwijnt na de verplichte zes maanden eigendom naar het buitenland. Dat berekent het Center of Automotive Management. Het zou de Duitse belastingbetaler vorig jaar tot 240 miljoen euro hebben gekost.

Het CAM heeft een eenvoudig rekensommetje gemaakt. In de eerste negen maanden van vorig jaar werden in Duitsland 236.695 nieuwe elektrische auto’s op kenteken gezet. Aan het eind van die periode was het aantal BEV’s echter maar toegenomen met 207.435. Dat betekent dat er 29.260 van die voertuigen uit het bestand zijn verdwenen, volgens het CAM omdat ze naar het buitenland zijn gegaan. “Er bestaat de verdenking dat bij een deel van de nieuwe registraties van schone personenauto’s weliswaar de aanschafpremie van 9.000 of 7.500 euro wordt opgestreken, maar dat die voertuigen na een paar maanden als jonge gebruikte auto in het buitenland verkocht worden,’’ zegt directeur Stefan Bratzel.

20 procent

Bij sommige merken loopt het aantal ‘verdwenen’ auto’s nog verder op, voegt Bratzel er aan toe. Zo noemt hij voor Tesla een percentage van 18,5 procent en voor BMW zelfs van 20,6 procent. Met andere woorden: voor één op de vijf Duitse EV’s van BMW wordt eerst de staatsbijdrage geïncasseerd waarna de auto al snel daarna van het Duitse wegennet verdwijnt. Het CAM concludeert dat op deze manier vorig jaar tot 240 miljoen euro aan steun voor de elektrische mobiliteit in werkelijkheid geen bijdrage leverde aan het behalen van de doelen op dat gebied. Wordt de bijdrage die de autofabrikanten aan de steun leveren meegeteld, dan loopt dat bedrag op tot 360 miljoen euro. Het ministerie van economische zaken erkent het probleem en werkt in eerste instantie aan verlenging van de minimale eigendomsperiode.

Lees ook:
12,5 procent meer occasions geïmporteerd

Export elektrische auto’s kost Duitse belastingbetaler honderden miljoenen - Automobielmanagement.nl

Export elektrische auto’s kost Duitse belastingbetaler honderden miljoenen

Meer dan één op de tien nieuwe Duitse elektrische personenauto’s waarvoor een aankoopsubsidie is verleend, verdwijnt na de verplichte zes maanden eigendom naar het buitenland. Dat berekent het Center of Automotive Management. Het zou de Duitse belastingbetaler vorig jaar tot 240 miljoen euro hebben gekost.

Het CAM heeft een eenvoudig rekensommetje gemaakt. In de eerste negen maanden van vorig jaar werden in Duitsland 236.695 nieuwe elektrische auto’s op kenteken gezet. Aan het eind van die periode was het aantal BEV’s echter maar toegenomen met 207.435. Dat betekent dat er 29.260 van die voertuigen uit het bestand zijn verdwenen, volgens het CAM omdat ze naar het buitenland zijn gegaan. “Er bestaat de verdenking dat bij een deel van de nieuwe registraties van schone personenauto’s weliswaar de aanschafpremie van 9.000 of 7.500 euro wordt opgestreken, maar dat die voertuigen na een paar maanden als jonge gebruikte auto in het buitenland verkocht worden,’’ zegt directeur Stefan Bratzel.

20 procent

Bij sommige merken loopt het aantal ‘verdwenen’ auto’s nog verder op, voegt Bratzel er aan toe. Zo noemt hij voor Tesla een percentage van 18,5 procent en voor BMW zelfs van 20,6 procent. Met andere woorden: voor één op de vijf Duitse EV’s van BMW wordt eerst de staatsbijdrage geïncasseerd waarna de auto al snel daarna van het Duitse wegennet verdwijnt. Het CAM concludeert dat op deze manier vorig jaar tot 240 miljoen euro aan steun voor de elektrische mobiliteit in werkelijkheid geen bijdrage leverde aan het behalen van de doelen op dat gebied. Wordt de bijdrage die de autofabrikanten aan de steun leveren meegeteld, dan loopt dat bedrag op tot 360 miljoen euro. Het ministerie van economische zaken erkent het probleem en werkt in eerste instantie aan verlenging van de minimale eigendomsperiode.

Lees ook:
12,5 procent meer occasions geïmporteerd