Farley zou er over denken om Ford EV helemaal zelfstandig te maken of, als minder ingrijpend alternatief, die EV-activiteiten in ieder geval intern volstrekt gescheiden te behandelen. Een eigen beursgang zou vooral moeilijk liggen bij de familie Ford die dankzij speciale aandelen nog altijd de controle uitoefent over ‘haar’ bedrijf. Bill Ford is ook bestuursvoorzitter van de onderneming terwijl twee andere familieleden in de Raad van Bestuur zitten.

Ontkennen

Een woordvoerder van Ford ontkent met zoveel woorden dat er gedacht wordt over een afsplitsing. “We focussen ons op het Ford+ plan om het bedrijf te transformeren. We hebben geen plannen om onze activiteiten voor batterij-elektrische voertuigen of onze traditionele ICE-business af te splitsen.’’ Maar Farley zelf leek recent tijdens een toelichting op de jaarcijfers minder afwijzend: “Een succesvolle ICE-business en een succesvolle BEV-business runnen is niet hetzelfde. We kijken niet naar halve maatregelen, de tijd van stapsgewijze verandering is voorbij. We hebben een duidelijk plan en een wat-er-maar-voor-nodig-is mindset.’’

Lees ook:
Ford investeert nog eens 20 miljard dollar in ontwikkeling elektrische auto’s