Omzet daalt verder in Duitse autobranche

De gezamenlijke omzet bij de Duitse autobedrijven is vorig jaar verder gedaald met 2,7 procent naar 179,8 miljard euro. Alle drie sectoren, nieuwverkoop, occasionhandel en service, zagen de verkopen teruglopen. De oorzaken zijn niet alleen de pandemie en het chiptekort maar ook de transformatie naar alternatieve aandrijvingen en de onzekerheid bij de klanten over de overheidsbijdragen voor elektrische auto’s.

Dit meldt het Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK) in haar jaarrapport. Wel is het rendement met een minimale 0,1 procentpunt verbeterd naar 1,3 procent maar dat is nog verre van de minimaal 3 procent die de bedrijven nodig hebben, benadrukt voorzitter Jürgen Karpinski. “Van de winstmarges bij de fabrikanten en de importeurs kunnen wij als overwegend MKB ondernemers en onderneemsters alleen maar dromen.’’

Nieuwe auto’s

De omzet in de handel in nieuwe auto’s daalde met 8,8 procent naar 57,4 miljard. Merkgebonden dealers verkochten 1,52 miljoen nieuwe wagens, dat is ruim 12 procent minder dan in 2020, met een gemiddelde verkoopprijs van 37.790 euro. ZDK hekelt daarbij vooral het gehakketak en de wirwar aan voorwaarden rond de Duitse e-premie. Het verband signaleert daarbij dat in januari 50 procent van de potentiële klanten voor een e-auto uiteindelijk toch van de aankoop afzagen.

Occasions

Verder draaide de occasionhandel een totale omzet van 83,4 miljard euro, 1,4 procent minder dan een jaar eerder. De garages en werkplaatsen in Duitsland zagen hun omzet met 5,8 procent teruglopen naar 25,9 miljard. De gemiddelde werkplaatsbezetting lag op 80 procent. Wel is het zo dat deze bedrijven er met een rendement van 5,8 procent beter voorstaan dan de pure autohandel.

Lees ook:
Volkswagen moet productie mogelijk verlagen door aanhoudende chipcrisis

Omzet daalt verder in Duitse autobranche - Automobielmanagement.nl

Omzet daalt verder in Duitse autobranche

De gezamenlijke omzet bij de Duitse autobedrijven is vorig jaar verder gedaald met 2,7 procent naar 179,8 miljard euro. Alle drie sectoren, nieuwverkoop, occasionhandel en service, zagen de verkopen teruglopen. De oorzaken zijn niet alleen de pandemie en het chiptekort maar ook de transformatie naar alternatieve aandrijvingen en de onzekerheid bij de klanten over de overheidsbijdragen voor elektrische auto’s.

Dit meldt het Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK) in haar jaarrapport. Wel is het rendement met een minimale 0,1 procentpunt verbeterd naar 1,3 procent maar dat is nog verre van de minimaal 3 procent die de bedrijven nodig hebben, benadrukt voorzitter Jürgen Karpinski. “Van de winstmarges bij de fabrikanten en de importeurs kunnen wij als overwegend MKB ondernemers en onderneemsters alleen maar dromen.’’

Nieuwe auto’s

De omzet in de handel in nieuwe auto’s daalde met 8,8 procent naar 57,4 miljard. Merkgebonden dealers verkochten 1,52 miljoen nieuwe wagens, dat is ruim 12 procent minder dan in 2020, met een gemiddelde verkoopprijs van 37.790 euro. ZDK hekelt daarbij vooral het gehakketak en de wirwar aan voorwaarden rond de Duitse e-premie. Het verband signaleert daarbij dat in januari 50 procent van de potentiële klanten voor een e-auto uiteindelijk toch van de aankoop afzagen.

Occasions

Verder draaide de occasionhandel een totale omzet van 83,4 miljard euro, 1,4 procent minder dan een jaar eerder. De garages en werkplaatsen in Duitsland zagen hun omzet met 5,8 procent teruglopen naar 25,9 miljard. De gemiddelde werkplaatsbezetting lag op 80 procent. Wel is het zo dat deze bedrijven er met een rendement van 5,8 procent beter voorstaan dan de pure autohandel.

Lees ook:
Volkswagen moet productie mogelijk verlagen door aanhoudende chipcrisis