Renault maakt bijna miljard euro winst

De Renault Group heeft vorig jaar een nettowinst gedraaid van 967 miljoen euro. In 2020 kwam nog een verlies van 2 miljard euro uit de bus. Van die winst kwam 515 miljoen van partner Nissan dat een jaar eerder vooral door afschrijvingen nog meer dan 6 miljard euro van Renault vergde.

De omzet kwam met 46,2 miljard 6,3 procent hoger uit. Daarvan is 40,4 miljard afkomstig van de automotive tak, het Russische Autovaz niet meegerekend. Operationeel werd een winst gehaald van bijna 1,7 miljard wat een marge opleverde van 3,6 procent. In de tweede jaarhelft liep die marge op naar 4,4 procent. Verder meldt Renault dat de geplande kostenbesparingen van 2 miljard euro een jaar eerder dan gepland gerealiseerd zijn.

Orderboek

Het orderboek zit momenteel voor drie maanden vol, vooral dankzij de nieuwe Renault E-TECH Arkana, de lichte bestelwagens en de Sandero en Spring van Dacia. De voorraad auto’s, ook bij onafhankelijke dealers, stond eind 2021 op 336.000 wat 150.000 minder is dan een jaar eerder. Verder ‘boekt de onderneming succes met het commerciële beleid als geformuleerd in het Renaulution plan dat de nadruk legt op waarde boven volumes.’ Dat leverde een netto prijseffect op van 5,7 punten.

Leningen

Renault Group zal dit jaar 1 miljard euro vervroegd terugbetalen op de coronaleningen die het ontving van de Franse staat. Dat bedrag komt bovenop de reguliere aflossing. Het bedrijf hoopt uiterlijk eind 2023 het hele geleende bedrag teruggestort te hebben. De Franse onderneming kijkt verder naar de mogelijkheid om haar EV-activiteiten in Frankrijk onder te brengen in een aparte eenheid. Tegelijkertijd zouden de activiteiten met verbrandings- en hybride motoren buiten Frankrijk dan ook onder één paraplu gerangschikt worden.

Lees ook:
Renault, Nissan en Mitsubishi: 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030

Renault maakt bijna miljard euro winst - Automobielmanagement.nl

Renault maakt bijna miljard euro winst

De Renault Group heeft vorig jaar een nettowinst gedraaid van 967 miljoen euro. In 2020 kwam nog een verlies van 2 miljard euro uit de bus. Van die winst kwam 515 miljoen van partner Nissan dat een jaar eerder vooral door afschrijvingen nog meer dan 6 miljard euro van Renault vergde.

De omzet kwam met 46,2 miljard 6,3 procent hoger uit. Daarvan is 40,4 miljard afkomstig van de automotive tak, het Russische Autovaz niet meegerekend. Operationeel werd een winst gehaald van bijna 1,7 miljard wat een marge opleverde van 3,6 procent. In de tweede jaarhelft liep die marge op naar 4,4 procent. Verder meldt Renault dat de geplande kostenbesparingen van 2 miljard euro een jaar eerder dan gepland gerealiseerd zijn.

Orderboek

Het orderboek zit momenteel voor drie maanden vol, vooral dankzij de nieuwe Renault E-TECH Arkana, de lichte bestelwagens en de Sandero en Spring van Dacia. De voorraad auto’s, ook bij onafhankelijke dealers, stond eind 2021 op 336.000 wat 150.000 minder is dan een jaar eerder. Verder ‘boekt de onderneming succes met het commerciële beleid als geformuleerd in het Renaulution plan dat de nadruk legt op waarde boven volumes.’ Dat leverde een netto prijseffect op van 5,7 punten.

Leningen

Renault Group zal dit jaar 1 miljard euro vervroegd terugbetalen op de coronaleningen die het ontving van de Franse staat. Dat bedrag komt bovenop de reguliere aflossing. Het bedrijf hoopt uiterlijk eind 2023 het hele geleende bedrag teruggestort te hebben. De Franse onderneming kijkt verder naar de mogelijkheid om haar EV-activiteiten in Frankrijk onder te brengen in een aparte eenheid. Tegelijkertijd zouden de activiteiten met verbrandings- en hybride motoren buiten Frankrijk dan ook onder één paraplu gerangschikt worden.

Lees ook:
Renault, Nissan en Mitsubishi: 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030