Brand op vrachtschip kost Volkswagen Groep 400 miljoen dollar

Aan boord van de Felicity Ace, het vrachtschip dat midden op de Atlantische Oceaan in brand staat, bevindt zich voor rond de 400 miljoen dollar aan Porsche’s, Audi’s, Lamborghini’s, Bentley’s en andere auto’s van de Volkswagen Groep. De al dagen woedende brand is moeilijk te blussen door een aantal elektrische auto’s waarvan de batterijen blijven branden en die ook extreem heet worden.

Stormloop op dieselclaim-site van Volkswagen
De plus in augustus is met name te danken aan Volkswagen personenauto’s, Audi, PorscheShutterstock (2019)

De Felicity Ace was met de auto’s op weg naar de Verenigde Staten toen het ruim een week geleden in brand raakte bij de Azoren. “De verloren Porsche’s alleen al, waarvan we het aantal schatten op 1.100 waaronder veel klantspecifieke high-end modellen, vertegenwoordigen een waarde van 140 miljoen dollar. We schatten de reddingkosten op nog eens 150 miljoen,’’ aldus economisch analist Anderson Economic Group. “Gezien het feit dat het schip blijft branden, er geen bemanning meer aan boord is en de aanwezigheid van lithium-batterijen is bevestigd nemen we nu aan dat alle voertuigen onherstelbaar beschadigd zijn en niet meer te verkopen zijn op de Amerikaanse markt. De auto’s hebben brand-, rook- en waterschade ondervonden en worden mogelijk ook overspoeld door zout water.’’

Twijfels over veiligheid

Anderson voegt eraan toe dat het incident nieuwe twijfels oproept over de veiligheid van elektrische auto’s. “Dit incident onderstreept een volgende veiligheidswaarschuwing voor EV’s. We weten op dit moment nog niet of de EV-batterijen de brand hebben veroorzaakt of dat ze in brand zijn gevlogen met de rest van het schip. Hoe dan ook, de noodlottige situatie toont de noodzaak aan om potentieel dure veiligheidsinvesteringen te doen om toekomstige levering van grote partijen EV’s te regelen.’’

Delicaat

Een andere analist, Russell Group, noemt het incident een klap voor de internationale autosector. “De aantallen laten zien hoe delicaat de wereldwijde leverketen is. Dit incident komt op een slechte tijd voor de autofabrikanten die midden in een crisis zitten door het chiptekort. Het leidt tot nieuwe vertragingen bij de aflevering van nieuwe auto’s Dit is niet echt goed om het vertrouwen bij de consument te herstellen.’’ Een woordvoerder van de Volkswagen Groep heeft tot nu toe elk commentaar geweigerd.

Lees ook:
Volkswagen Groep verdubbelt verkopen elektrische auto’s

Brand op vrachtschip kost Volkswagen Groep 400 miljoen dollar - Automobielmanagement.nl

Brand op vrachtschip kost Volkswagen Groep 400 miljoen dollar

Aan boord van de Felicity Ace, het vrachtschip dat midden op de Atlantische Oceaan in brand staat, bevindt zich voor rond de 400 miljoen dollar aan Porsche’s, Audi’s, Lamborghini’s, Bentley’s en andere auto’s van de Volkswagen Groep. De al dagen woedende brand is moeilijk te blussen door een aantal elektrische auto’s waarvan de batterijen blijven branden en die ook extreem heet worden.

Stormloop op dieselclaim-site van Volkswagen
De plus in augustus is met name te danken aan Volkswagen personenauto’s, Audi, PorscheShutterstock (2019)

De Felicity Ace was met de auto’s op weg naar de Verenigde Staten toen het ruim een week geleden in brand raakte bij de Azoren. “De verloren Porsche’s alleen al, waarvan we het aantal schatten op 1.100 waaronder veel klantspecifieke high-end modellen, vertegenwoordigen een waarde van 140 miljoen dollar. We schatten de reddingkosten op nog eens 150 miljoen,’’ aldus economisch analist Anderson Economic Group. “Gezien het feit dat het schip blijft branden, er geen bemanning meer aan boord is en de aanwezigheid van lithium-batterijen is bevestigd nemen we nu aan dat alle voertuigen onherstelbaar beschadigd zijn en niet meer te verkopen zijn op de Amerikaanse markt. De auto’s hebben brand-, rook- en waterschade ondervonden en worden mogelijk ook overspoeld door zout water.’’

Twijfels over veiligheid

Anderson voegt eraan toe dat het incident nieuwe twijfels oproept over de veiligheid van elektrische auto’s. “Dit incident onderstreept een volgende veiligheidswaarschuwing voor EV’s. We weten op dit moment nog niet of de EV-batterijen de brand hebben veroorzaakt of dat ze in brand zijn gevlogen met de rest van het schip. Hoe dan ook, de noodlottige situatie toont de noodzaak aan om potentieel dure veiligheidsinvesteringen te doen om toekomstige levering van grote partijen EV’s te regelen.’’

Delicaat

Een andere analist, Russell Group, noemt het incident een klap voor de internationale autosector. “De aantallen laten zien hoe delicaat de wereldwijde leverketen is. Dit incident komt op een slechte tijd voor de autofabrikanten die midden in een crisis zitten door het chiptekort. Het leidt tot nieuwe vertragingen bij de aflevering van nieuwe auto’s Dit is niet echt goed om het vertrouwen bij de consument te herstellen.’’ Een woordvoerder van de Volkswagen Groep heeft tot nu toe elk commentaar geweigerd.

Lees ook:
Volkswagen Groep verdubbelt verkopen elektrische auto’s