Winst Stellantis bijna verdrievoudigd

Stellantis heeft vorig jaar 13,4 miljard euro nettowinst geboekt, bijna drie keer zo veel als de gezamenlijke winst van de fusiebedrijven Groupe PSA en FCA in 2020. De omzet kwam met 152 miljard 14 procent hoger uit. De fusie heeft inmiddels 3,2 miljard aan netto besparingen opgeleverd, aldus het in Amsterdam gevestigde bedrijf.

“Deze resultaten bewijzen dat Stellantis goed gepositioneerd is om een sterke prestatie neer te zetten, zelfs onder de meest onzekere marktomstandigheden,’’ aldus CEO Carlos Tavares. De Amerikaanse medewerkers worden voor hun inzet beloond met een winstuitkering van gemiddeld 14.750 dollar. In Frankrijk komt die bonus niet hoger uit dan 4.000 euro. Tavares geeft in het verder strikt cijfermatige jaarbericht verder geen verwachting voor het lopende jaar.

Europa

In de Europa zette de groep 2.860.000 nieuwe voertuigen af, 79.000 minder dan in 2020. Hogere volumes bij de Opel Mokka, Citroen C4 en Fiat New 500 waren voldoende om de gevolgen van het chiptekort op te vangen. Europa droeg daarmee 59 miljard bij aan de omzet. De operationele marge verbeterde van 5,4 naar 9,1 procent. Stellantis was in Europa marktleider bij commerciële voertuigen met een aandeel van 33,7 procent terwijl de Peugeot 208 het best verkochte model bij de personenauto’s was.

Amerika

In Noord-Amerika verkocht de groep 1.820.000 voertuigen wat daar een omzet opleverde van 69 miljard euro. In China en de rest van Azië blijft Stellantis met 120.000 verkochte voertuigen nauwelijks een rol van betekenis spelen. Verder meldt het bedrijf dat Maserati 24.200 automobielen af kon leveren vergeleken met 16.900 een jaar eerder. De omzet bij dat dochterbedrijf ging daardoor omhoog van 1,375 naar ruim 2 miljard euro.

Lees ook:
‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’

Winst Stellantis bijna verdrievoudigd - Automobielmanagement.nl

Winst Stellantis bijna verdrievoudigd

Stellantis heeft vorig jaar 13,4 miljard euro nettowinst geboekt, bijna drie keer zo veel als de gezamenlijke winst van de fusiebedrijven Groupe PSA en FCA in 2020. De omzet kwam met 152 miljard 14 procent hoger uit. De fusie heeft inmiddels 3,2 miljard aan netto besparingen opgeleverd, aldus het in Amsterdam gevestigde bedrijf.

“Deze resultaten bewijzen dat Stellantis goed gepositioneerd is om een sterke prestatie neer te zetten, zelfs onder de meest onzekere marktomstandigheden,’’ aldus CEO Carlos Tavares. De Amerikaanse medewerkers worden voor hun inzet beloond met een winstuitkering van gemiddeld 14.750 dollar. In Frankrijk komt die bonus niet hoger uit dan 4.000 euro. Tavares geeft in het verder strikt cijfermatige jaarbericht verder geen verwachting voor het lopende jaar.

Europa

In de Europa zette de groep 2.860.000 nieuwe voertuigen af, 79.000 minder dan in 2020. Hogere volumes bij de Opel Mokka, Citroen C4 en Fiat New 500 waren voldoende om de gevolgen van het chiptekort op te vangen. Europa droeg daarmee 59 miljard bij aan de omzet. De operationele marge verbeterde van 5,4 naar 9,1 procent. Stellantis was in Europa marktleider bij commerciële voertuigen met een aandeel van 33,7 procent terwijl de Peugeot 208 het best verkochte model bij de personenauto’s was.

Amerika

In Noord-Amerika verkocht de groep 1.820.000 voertuigen wat daar een omzet opleverde van 69 miljard euro. In China en de rest van Azië blijft Stellantis met 120.000 verkochte voertuigen nauwelijks een rol van betekenis spelen. Verder meldt het bedrijf dat Maserati 24.200 automobielen af kon leveren vergeleken met 16.900 een jaar eerder. De omzet bij dat dochterbedrijf ging daardoor omhoog van 1,375 naar ruim 2 miljard euro.

Lees ook:
‘Bij Stellantis is nog veel werk te doen’