Oorlog Oekraïne legt eerste autofabrieken stil

Volkswagen en Renault behoren tot de eerste autobedrijven die fabrieken moeten stilleggen vanwege de oorlog in de Oekraïne. Bij Renault gaat dat om een fabriek in Rusland van Avtovaz, de fabrikant van Lada waar Renault Group grotendeels eigenaar van is.

Volkswagen heeft deze week de fabriek in Zwickau voor vier dagen en die in Dresden voor drie dagen stilgelegd omdat een toeleverancier in Oekraïne niet in staat is elektrische bedrading te leveren. In Zwickau worden daardoor in ieder geval zo’n 5.000 elektrische ID. auto’s minder gebouwd. VW heeft de naam van de leverancier niet bekend willen maken maar stelt wel dat er ook andere toeleveranciers in Oekraïne gevestigd zijn. “Ook bij hen kunnen we onderbrekingen in de leverketen gaan ondervinden,’’ aldus een woordvoerder. Volkswagen probeert op korte termijn alternatieven te vinden. Over problemen in de aanvoerlijnen van toeleveranciers in Rusland is nog niets gemeld.

Onderdelen

Renault heeft haar fabriek in het Russische Togliatti ook moeten stoppen wegens een gebrek aan onderdelen. De kans bestaat dat die fabriek en één van Renault zelf bij Moskou voorlopig helemaal niet meer kunnen draaien door de embargo’s die zijn afgekondigd tegen Rusland. Ongeveer 20 procent van de in Togliatti gebruikte onderdelen komt uit het buitenland. Renault is één van de grootste buitenlandse spelers op de Russische automarkt, niet alleen via Avtovaz maar ook met haar eigen auto’s en die van Dacia. Vorig jaar verkocht de Franse groep er – inclusief Lada – 482.264 voertuigen waarmee Rusland de tweede markt is na Frankrijk zelf. Bovendien droeg Avtovaz 2,8 miljard euro bij aan de groepsomzet van 46,2 miljard euro.

Oorlog Oekraïne legt eerste autofabrieken stil - Automobielmanagement.nl

Oorlog Oekraïne legt eerste autofabrieken stil

Volkswagen en Renault behoren tot de eerste autobedrijven die fabrieken moeten stilleggen vanwege de oorlog in de Oekraïne. Bij Renault gaat dat om een fabriek in Rusland van Avtovaz, de fabrikant van Lada waar Renault Group grotendeels eigenaar van is.

Volkswagen heeft deze week de fabriek in Zwickau voor vier dagen en die in Dresden voor drie dagen stilgelegd omdat een toeleverancier in Oekraïne niet in staat is elektrische bedrading te leveren. In Zwickau worden daardoor in ieder geval zo’n 5.000 elektrische ID. auto’s minder gebouwd. VW heeft de naam van de leverancier niet bekend willen maken maar stelt wel dat er ook andere toeleveranciers in Oekraïne gevestigd zijn. “Ook bij hen kunnen we onderbrekingen in de leverketen gaan ondervinden,’’ aldus een woordvoerder. Volkswagen probeert op korte termijn alternatieven te vinden. Over problemen in de aanvoerlijnen van toeleveranciers in Rusland is nog niets gemeld.

Onderdelen

Renault heeft haar fabriek in het Russische Togliatti ook moeten stoppen wegens een gebrek aan onderdelen. De kans bestaat dat die fabriek en één van Renault zelf bij Moskou voorlopig helemaal niet meer kunnen draaien door de embargo’s die zijn afgekondigd tegen Rusland. Ongeveer 20 procent van de in Togliatti gebruikte onderdelen komt uit het buitenland. Renault is één van de grootste buitenlandse spelers op de Russische automarkt, niet alleen via Avtovaz maar ook met haar eigen auto’s en die van Dacia. Vorig jaar verkocht de Franse groep er – inclusief Lada – 482.264 voertuigen waarmee Rusland de tweede markt is na Frankrijk zelf. Bovendien droeg Avtovaz 2,8 miljard euro bij aan de groepsomzet van 46,2 miljard euro.