Ford wil activiteiten voor elektrische auto’s toch verzelfstandigen

Ford gaat de activiteiten rond elektrische auto’s en verbrandingsmotoren toch scheiden. De eerste tak staat dan bekend als Ford Model e, de andere als Ford Blue. “Door afzonderlijke businesses te creëren kunnen we concurreren met nieuwe EV-aanbieders en gevestigde automakers.’’ De twee eenheden blijven echter wel strategisch met elkaar verbonden.

CEO Jim Farley ontkende kort geleden nog uitgelekte berichten over de splitsing. Maar Ford heeft nu in een uitgebreide verklaring bevestigd dat dat toch staat te gebeuren. “Ford Blue gaat de iconische portefeuille van ICE-voertuigen uitbouwen om groei en winstgevendheid te bereiken. Ford Model e gaat de innovatie en levering van elektrische voertuigen op schaal versnellen en software en connected-vehicles technologieën en diensten ontwikkelen voor heel Ford.’’

Twee miljoen EV’s per jaar

Ford hoopt verder in 2026 meer dan twee miljoen EV’s per jaar te produceren. Ook moet dan een aangepaste winstmarge van 10 procent worden gerealiseerd. Aan het eind van dit decennium moet elektrisch de helft van de wereldwijd verkochte auto’s voor haar rekening nemen. “Dit is niet de eerste keer dat Ford de toekomst opnieuw vorm heeft gegeven en haar eigen weg heeft gekozen. We hebben een buitengewone kans om dit zinderende nieuwe tijdperk van connected en elektrische voertuigen te leiden, onze klanten het beste van Ford te bieden en te helpen om werkelijk verschil te maken voor de gezondheid van de planeet,’’ zegt bestuursvoorzitter Bill Ford.

Kostenbesparing

Hoewel Ford Blue blijft inzetten op verbrandingsmotoren, staat kostenbesparing daarbij wel sterk op de voorgrond, blijkt uit de toelichting van Farley zelf. Ford mikt in dat kader op een bedrag van drie miljard dollar. “We helpen klanten om hun passies en dagelijkse leven te vervullen met merk- en voertuigervaringen op maat, speciaal voor die situaties waarin ICE-capaciteiten zijn vereist.’’ De twee nieuwe eenheden en Ford Pro, de eerder aangekondigde ‘one-stop-shop’ voor commerciële en overheidsklanten, krijgen vanaf volgend jaar een afzonderlijke financiële huishouding.

Lees ook:
Ford wuift berichten EV-afsplitsing weg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Ford wil activiteiten voor elektrische auto’s toch verzelfstandigen - Automobielmanagement.nl

Ford wil activiteiten voor elektrische auto’s toch verzelfstandigen

Ford gaat de activiteiten rond elektrische auto’s en verbrandingsmotoren toch scheiden. De eerste tak staat dan bekend als Ford Model e, de andere als Ford Blue. “Door afzonderlijke businesses te creëren kunnen we concurreren met nieuwe EV-aanbieders en gevestigde automakers.’’ De twee eenheden blijven echter wel strategisch met elkaar verbonden.

CEO Jim Farley ontkende kort geleden nog uitgelekte berichten over de splitsing. Maar Ford heeft nu in een uitgebreide verklaring bevestigd dat dat toch staat te gebeuren. “Ford Blue gaat de iconische portefeuille van ICE-voertuigen uitbouwen om groei en winstgevendheid te bereiken. Ford Model e gaat de innovatie en levering van elektrische voertuigen op schaal versnellen en software en connected-vehicles technologieën en diensten ontwikkelen voor heel Ford.’’

Twee miljoen EV’s per jaar

Ford hoopt verder in 2026 meer dan twee miljoen EV’s per jaar te produceren. Ook moet dan een aangepaste winstmarge van 10 procent worden gerealiseerd. Aan het eind van dit decennium moet elektrisch de helft van de wereldwijd verkochte auto’s voor haar rekening nemen. “Dit is niet de eerste keer dat Ford de toekomst opnieuw vorm heeft gegeven en haar eigen weg heeft gekozen. We hebben een buitengewone kans om dit zinderende nieuwe tijdperk van connected en elektrische voertuigen te leiden, onze klanten het beste van Ford te bieden en te helpen om werkelijk verschil te maken voor de gezondheid van de planeet,’’ zegt bestuursvoorzitter Bill Ford.

Kostenbesparing

Hoewel Ford Blue blijft inzetten op verbrandingsmotoren, staat kostenbesparing daarbij wel sterk op de voorgrond, blijkt uit de toelichting van Farley zelf. Ford mikt in dat kader op een bedrag van drie miljard dollar. “We helpen klanten om hun passies en dagelijkse leven te vervullen met merk- en voertuigervaringen op maat, speciaal voor die situaties waarin ICE-capaciteiten zijn vereist.’’ De twee nieuwe eenheden en Ford Pro, de eerder aangekondigde ‘one-stop-shop’ voor commerciële en overheidsklanten, krijgen vanaf volgend jaar een afzonderlijke financiële huishouding.

Lees ook:
Ford wuift berichten EV-afsplitsing weg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over