Ondanks de malaise in de autowereld kon Schaeffler bij Automotive Technologies vooral profiteren van de opmars van elektrische voertuigen. De brutowinst kwam uit op 1,2 miljard euro vergeleken met 798 miljoen in 2020. Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft de groep een eerdere prognose over de ontwikkelingen in 2022 ingetrokken.

Nieuwe opdrachten

De omzetgroei werd vooral in de eerste jaarhelft gerealiseerd, daarna gooide het chiptekort ook voor dit bedrijf roet in het eten. Automotive Technologies kon over heel 2021 wel voor 10,2 miljard aan nieuwe opdrachten binnenhalen waarvan 3,2 miljard voor e-mobiliteit. “Daarmee werd het doel van 1,5 tot 2 miljard euro duidelijk overschreden.’’ Bij Automotive Aftermarket ging de omzet met 13 procent omhoog. Door de kosten voor een nieuw montage- en distributiecentrum liep de marge wel iets terug naar 13,8 procent.

Transformatie

Schaeffler zet de transformatie van de onderneming onverminderd voor. Zo wordt de laatste hand gelegd aan een ontwikkelingscentrum voor waterstoftechnologie bij de hoofdvestiging in Herzogenaurach en wordt in Duitsland ook een nieuw centrum voor werktuigtechnologie neergezet. In het Hongaarse Szombathely heeft Schaeffler een nieuwe fabriek voor componenten en systemen voor elektrische aandrijvingen in gebruik genomen. Daarnaast versterkt de groep haar activiteiten buiten Europa, met name in China.

Lees ook:
Dit jaar al ruim 9.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht