De groep verkocht 2.521.514 voertuigen, 8,4 procent meer dan een jaar eerder. 13 procent van die nieuwe auto’s waren elektrisch. In het vierde kwartaal kwamen de verkopen echter ruim 14 procent lager uit. “Het afgelopen jaar vormt een duidelijk bewijs dat de succesvolle transformatie vruchten afwerpt. De sterke winst is het resultaat van onze consistente strategie, met de juiste producten op de juiste tijd,’’ aldus CEO Oliver Zipse. BMW spreekt daarbij van ‘een buitengewoon hoog aantal bestellingen.’

Hogere prijzen

De winstgroei was, net als bij andere grote automerken, te danken aan hogere prijzen voor zowel nieuwe voertuigen als end-of-lease auto’s. Door het tekort aan chips werd de voorkeur gegeven aan modellen met een hoge opbrengst. Daarnaast kon BMW bijna 1 miljard euro inboeken omdat het te veel had gereserveerd voor een Europese anti-kartelboete en ontving het meer geld van de Chinese joint-venture BMW Brilliance Automotive. Verder daalde het aantal werknemers met 1.800 naar 118.909.

R&D

De Duitse auto- en motorengroep gaf 6,3 miljard euro uit aan R&D, ruim 10 procent meer dan in 2020. Dankzij de hogere omzet bleef de R&D ratio stabiel op 6,2 procent. De investeringen waren vooral gericht op nieuwe voertuig-architectuur en componenten voor het elektro-offensief. Ook de ontwikkeling van digitale producten en automatisch rijden vergde grote bedragen.

Lees ook:
BMW blijft auto’s met verbrandingsmotor verkopen