Dat moet vanaf dat jaar bijdragen aan een wereldwijde productie van 2 miljoen of meer EV’s. De Ford-fabriek in Keulen moet over een periode van zes jaar 1,2 miljoen auto’s produceren.
6 procent marge
Ford of Europe moet volgend jaar bovendien al een winstmarge kunnen halen van minstens 6 procent. Ford gaat verder, samen met twee partners, één van de grootste Europese fabrieken voor batterijen voor bestelwagens bouwen in Turkije. Daarnaast wordt de bestaande fabriek in Roemenië overgedragen aan de Turkse partner Ford Otosan JV. Al die plannen samen moeten ervoor zorgen dat Ford in Europa vanaf 2035 CO2-neutraal kan opereren.
Noodzaak
De Europese plannen bouwen voort op de recente aankondiging dat Ford de EV-activiteiten en die voor auto’s met verbrandingsmotoren splitst in twee eenheden: Ford Model e en Ford Blue. Ford Model e gaat samen met Ford Pro, ‘de toekomst van Ford in Europa bepalen’. “Ford is all-in en beweegt snel om aan de vraag in Europa en elders in de wereld te voldoen,’’ aldus CEO Jim Farley. “Onze mars naar een all-electric toekomst is een absolute noodzaak voor Ford om aan de mobiliteitsbehoeften in een veranderend Europa te voldoen,’’ voegt Europa-chef Stuart Rowley daar aan toe.
Lees ook:
Ford wil activiteiten voor elektrische auto’s toch verzelfstandigen