De autoverkopen in Europa zijn nu acht achtereenvolgende maanden gedaald vergeleken met een jaar geleden. Acea schrijft die situatie opnieuw toe aan de aanhoudende problemen die autofabrikanten ondervinden in de toelevering.
Plussen
Op de landenlijst begint het aantal plussen wel gestaag toe te nemen. Daaronder zit ook ons land met 5,8 procent groei. Verder kwam de grootste nationale automarkt Duitsland 3,2 procent hoger uit, noteerde Portugal zelfs een toename met bijna 40 procent, lieten Griekenland en Roemenië een groei zien met rond de 25 procent en zaten ook bijvoorbeeld Spanje, Cyprus en Letland aan de positieve kant.
Merken
Bij de grote autoconcerns blijft Volkswagen Groep met 176.215 auto’s, een daling met 11,5 procent, de grootste in Europa. Stellantis zag de verkopen met 19,5 procent afnemen naar 151.483 stuks waarmee het gat met de koploper weer is vergroot. De Renault Groep hield de schade beperkt tot 4 procent met 69.063 auto’s en is nog steeds de nummer drie. Die positie wordt echter steeds meer bedreigd door Hyundia/Kia dat met 66.721 auto’s een sterke groei van 21,3 procent neerzette. De grootste plus was dit keer voor Honda dat met een bescheiden aantal van 3.822 stuks ruim 41 procent meer auto’s in Europa verkocht dan in februari 2021.