Skoda-baas: veel onzekerheid door oorlog en leveringsproblemen

“We zien ook bij Skoda veel onzekerheden. We hebben te kampen met de oorlog in Oekraïne en leveringsproblemen. We analyseren de gevolgen aanhoudend. Tegelijk hebben we de grootste waardering voor onze Oekraïense leveranciers die de productie weer willen hervatten.’’

Met die woorden onderstreept CEO Thomas Schäfer van Skoda waarom hij zich niet waagt aan een voorspelling voor het lopende jaar. “We zullen elke auto bouwen die we kunnen.’’

Meer winst

Skoda kijkt in ieder geval wel terug op een geslaagd 2021, hoewel dat grotendeels te danken was aan de eerste jaarhelft. De Tsjechische dochter van de VW Groep kon de winst met 43 procent opvoeren naar 1,08 miljard euro. De omzet steeg met een kleine 4 procent naar 17,1 miljard, ondanks het feit dat het aantal afgeleverde auto’s met 878.200 12,6 procent lager lag dan in 2020.

Chiptekort

Door het chiptekort kon Skoda rond de 280.000 auto’s minder produceren dan gepland was. Wel kan Schäfer bogen op 115.000 bestellingen voor de elektrische Enyaq, vorig jaar al het meest succesvolle model uit het gamma. De Skoda-topman gaat binnenkort terug naar Duitsland waar hij CEO wordt van het merk Volkswagen.

Lees ook:
Autobedrijf DAGO is Skoda-dealer van het jaar

Skoda-baas: veel onzekerheid door oorlog en leveringsproblemen - Automobielmanagement.nl

Skoda-baas: veel onzekerheid door oorlog en leveringsproblemen

“We zien ook bij Skoda veel onzekerheden. We hebben te kampen met de oorlog in Oekraïne en leveringsproblemen. We analyseren de gevolgen aanhoudend. Tegelijk hebben we de grootste waardering voor onze Oekraïense leveranciers die de productie weer willen hervatten.’’

Met die woorden onderstreept CEO Thomas Schäfer van Skoda waarom hij zich niet waagt aan een voorspelling voor het lopende jaar. “We zullen elke auto bouwen die we kunnen.’’

Meer winst

Skoda kijkt in ieder geval wel terug op een geslaagd 2021, hoewel dat grotendeels te danken was aan de eerste jaarhelft. De Tsjechische dochter van de VW Groep kon de winst met 43 procent opvoeren naar 1,08 miljard euro. De omzet steeg met een kleine 4 procent naar 17,1 miljard, ondanks het feit dat het aantal afgeleverde auto’s met 878.200 12,6 procent lager lag dan in 2020.

Chiptekort

Door het chiptekort kon Skoda rond de 280.000 auto’s minder produceren dan gepland was. Wel kan Schäfer bogen op 115.000 bestellingen voor de elektrische Enyaq, vorig jaar al het meest succesvolle model uit het gamma. De Skoda-topman gaat binnenkort terug naar Duitsland waar hij CEO wordt van het merk Volkswagen.

Lees ook:
Autobedrijf DAGO is Skoda-dealer van het jaar