De verkopen van de elektrische xEV modellen kwamen met 67.800 stuks wel 37 procent hoger uit. Daarvan waren er 21.900 volledig elektrisch, ruim drie keer zo veel als een jaar eerder. In Europa waren die EV’s goed voor 33 procent van de totale afzet. Verder daalde het aantal verkochte bestelwagens van Mercedes-Benz met net één procent naar 75.900.

Wisselvallig

Verkoopdirecteur Britta Seeger: In een uitdagend eerste kwartaal waren we in staat om de verkopen van batterij-elektrische auto’s meer dan te verdrievoudigen. Een aanhoudend sterke vraag naar elektrische voertuigen bewijst dat klanten onze EV’s en plug-in hybrides waarderen.’’ Zij benadrukt wel dat de situatie wisselvallig blijft door het onstabiele politieke klimaat en aanhoudende beperkingen vanwege corona.

China

Van de verkochte nieuwe Mercedessen gingen er 192.700 naar klanten in China. Dat land neemt daarmee ruim 38 procent van de totale afzet voor haar rekening. Die afhankelijkheid van de Chinese markt leidt in Duitsland zelf wel tot steeds meer vraagtekens. Verder verkocht het merk 151.000 auto’s in Europa, waarvan één op de drie aan Duitse klanten, en 70.700 in de VS.

Bestelauto’s

Ook bij bestelwagens doen de elektrische versies het goed. In het kwartaal werden 2790 batterij-aangedreven voertuigen verkocht, 133 procent meer dan een jaar eerder. In Europa verdubbelde het aandeel puur-elektrische Sprinters en Vito’s. Mercedes-Benz meldt verder dat de kleinere Citan het goed doet bij de afnemers. Ook verkoopt het merk steeds meer bestelwagens aan particulieren, vooral door de snel toenemende populariteit van motorhomes.

Lees ook:
Mercedes-Benz start proef om online bestelauto’s af te rekenen